Gratis: 25 belangrijke tips voor jouw website

Waarom jij ook aan contentplanning zou moeten doen


Het is 29 november wanneer dit artikel op BoonWebdesign.nl verschijnt. Maar… Dat is het nu (op het moment dat ik het artikel schrijf) NIET. Ik heb dit artikel véél eerder geschreven. Sterker nog… Terwijl dit artikel geplaatst wordt zit ik op m’n luie gat aan het strand op de Malediven. Hoe heerlijk is dat?! 😀

Maar hoe kan het dat dit geplaatst wordt terwijl ik niet eens wifi heb? Het antwoord op die vraag is heel simpel; ik heb dit artikel geschreven op 2 november. En vervolgens heb ik met WordPress ingesteld dat dit artikel automatisch geplaatst zal worden op 29 november rond 10.00 uur in de ochtend.

EN ik heb óók alvast een social media post gemaakt en bij mijn Facebookpagina ingesteld dat het automatisch geplaatst zal worden rond een uur of 11.00 in de ochtend. Ook dat gaat dus automatisch… EN om het nog mooier te maken; ook bij MailChimp heb ik alvast ingesteld dat er een nieuwsbrief verstuurd zal worden vandaag. ALLES AUTOMATISCH. 😀

Sterker nog… Ik heb al een hele reeks met artikelen én social media posts klaarstaan voor de rest van het jaar. Contentplanning is iets waar ik veel mee bezig ben en waar ik ook heel veel meer resultaat mee boek dan wanneer ik “willekeurig” dingen op mijn website en Facebookpagina zet. In dit artikel leg ik je er alles over uit 😉 Enjoy, ik sip nog even van mijn cocktail hier (grapje).

WordPress contentplanning


Waarom contentplanning ideaal is

Dit is echt één van de beste tips die ik je kan geven over branding en over het ondernemerschap in het algemeen; plan je content! Er zijn verschillende redenen waarom iemand aan contentplanning zou willen doen. Voor mij zijn er drie redenen die het belangrijkst zijn;

  1. Het geeft mij meer ruimte en tijd in de toekomst. Zo kan ik bijvoorbeeld op reis/vakantie gaan, terwijl mijn marketing en promotie gewoon doorloopt. Elke woensdag wordt er een nieuw artikel geplaatst op BoonWebdesign.nl en er worden automatisch leuke dingen geplaatst op Facebook. Maar ook wanneer je niet op vakantie bent is dit ideaal; als je drukke werkweken hebt is het héél fijn dat de rest niet stil ligt ondertussen.
  2. Het geeft mij meer houvast en een goed overzicht. Je kent vast dat gevoel wel dat je als een kip zonder kop aan het rondrennen bent. Je plaatst willekeurig wat dingetjes op Facebook (oh wat zal ik nu eens plaatsen?), heel sporadisch verschijnt er een blog of nieuwsbericht op je website en ojee… is het niet weer eens tijd om een nieuwsbrief te versturen?! Stop hiermee en PLAN JE CONTENT! 🙂 Weet waar je mee bezig bent en focus je daar op. Zorg ervoor dat mensen je vaker voorbij zien komen op social media. Laat via de e-mail regelmatig weten dat je bestaat.
  3. Ik kan mij beter focussen op mijn doelen. Nummer drie hoort eigenlijk een beetje bij nummer twee. Als je het overzicht hebt, wordt het véél makkelijker om te werken met een strategie (en doelen) in plaats van dat je sporadisch iets willekeurigs op social media gooit. Ik plan 1 á 2 dagen per maand (meestal in het weekend, helaas) in om te werken aan de content voor die maand. Ik schrijf dan vier blogs, maak een aantal Facebook berichten én ik zet alvast een nieuwsbrief klaar. Door je hier op te focussen kost het ook minder tijd; je bent net een content fabriekje 😉

Nog niet overtuigd na deze drie redenen? Dan weet ik het ook niet meer hoor. Iedereen wil toch meer ruimte, tijd, houvast en overzicht? 😉


Hoe doe je dat dan, contentplanning?

Hartstikke leuk, San! Maar hoe plan je nou je content in? Zoals ik in het stukje hierboven al zei; ik plan 1 á 2 dagen in en ik ga er goed voor zitten. Wat wil ik bereiken? Wat zijn mijn doelen? Hoe kan ik die verwerken in mijn blogs?

Hoe je blogs schrijft en hoe je Facebook berichten kunt plaatsen, dat weet je vast al 🙂 Maar misschien weet je (nog!) niet hoe je dit soort dingen van te voren kunt inplannen. Geen paniek, het is niet heel ingewikkeld. In een eerder artikel heb ik al beschreven hoe je een blogbericht kunt inplannen op je WordPress website.

Ook Facebookberichten kun je heel makkelijk inplannen. Je schrijft eerst de tekst en voegt eventueel een afbeelding of video toe. Normaal gesproken zou je vervolgens klikken op het blauwe knopje “Publiceren“, maar dat doen we nu niet. In plaats daarvan klik je op het pijltje ernaast en klik je vervolgens op “Plannen“. En voila, je kunt nu zelf instellen wanneer deze post geplaatst dient te worden! 😀

Contentplanning op Facebook


Extra tip: Concepten in de planning

Als je (heel) goed kijkt bij de screenshot hierboven, dan zie je dat er niet alleen 7 geplande berichten in de planning staan, maar dat er ook 3 concepten staan. We hebben allemaal wel eens van die boven die BOMVOL zijn of van die weken waarbij je het druk hebt, maar waar eigenlijk weinig over te plaatsen valt… Op zulke momenten zijn dit soort “concepten” echt ideaal! Zie het als een (kleine) verzameling met “back-up-posts”, voor wanneer je even een plan B nodig hebt.


Contentplanner bij het Kickass Branding e-Book

In mijn e-Book (verkrijgbaar in de webshop, hint hint!) beschrijf ik ook uitgebreid waarom contentplanning zo ideaal is. Het is dan ook een belangrijk onderdeel van je branding. Want branding is NIET alleen het hebben van een mooie huisstijl, het is zó veel meer. Bij het e-Book zit daarom ook een gratis contentplanner; een simpele kalender die je net dat steuntje in de rug geeft. Meer weten over Kickass Branding? Komt voor elkaar:


Sinds 2008 bouw ik (Sandra Boon) WordPress websites en WooCommerce webshops. In de afgelopen jaren heb ik behoorlijk wat kennis opgedaan tijdens alle avonturen die ik heb beleefd in het WordPress wereldje. Via mijn tips en adviezen deel ik een gedeelte van deze kennis met jou.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *