Gratis 25 belangrijke tips voor jouw website

Plus nog meer tips waarmee je jouw website vandaag nog kunt verbeteren!

3 Tips voor het inzetten van targeting bij Facebook advertenties


Een van de (vele) voordelen van Facebook advertenties ten opzichte van Google advertenties, is dat je zelf kunt kiezen aan welke doelgroep jouw advertentie getoond zal worden. Je kunt natuurlijk een willekeurige advertentie maken die iedereen kan zien, maar het is veel handiger als je zelf kunt instellen wie het wel en niet kan zien. Of nog duidelijker gezegd: een specifieke doelgroep kiezen waar jouw advertentie aan getoond zal worden. In de marketing wereld noemen we dat ‘targeting’, je richten op een specifieke doelgroep.

De voordelen daarvan zijn natuurlijk erg logisch: je wilt niet betalen om de advertentie te laten zien aan mensen die toch niet jouw klant zullen worden. Een simpel voorbeeld: een advertentie voor maandverband wil je niet laten zien aan mannen. De kans is immers zeer klein dat zij maandverband zullen kopen. In dit artikel vind je drie handige tips voor het inzetten van targeting bij Facebook adverenties.


01. Doelgroepen kiezen en uitsluiten

Wanneer je een advertentie opzet kun je hele specifieke doelgroepen kiezen en je kunt zelfs complete groepen uitsluiten. En dat gaat veel verder dan het kiezen van een geslacht; je kunt tot in de puntjes mensen kiezen en uitsluiten. Een paar voorbeelden;

  • Een leeftijdsgroep kiezen. Festivals zullen bijvoorbeeld mensen onder de 18 uitsluiten en waarschijnlijk boven de (ongeveer) 35 ook.
  • Een beroep kiezen. Ik werk zelf voornamelijk voor ondernemers (ZZP’ers om precies te zijn). Ik kan bij het maken van advertenties heel specifiek kiezen voor mensen die in hun profiel hebben staan dat ze ZZP’er of ondernemer zijn.
  • Mensen die geïnteresseerd zijn in andere (eventueel concurrerende) zakelijke Facebookpagina’s. Ja, dat kan zeker interessant zijn 😉 Stel ik zou make-up willen verkopen, dan kan ik targeten op mensen die ook geïnteresseerd zijn in bijvoorbeeld Douglas, l’Oreal en ICI Paris XL of andere make-up merken. Of pagina’s die specifiek over beauty gaan, ik noem maar wat.
  • Je kunt ook juist advertenties tonen aan mensen die jouw pagina leuk vinden (en hun vrienden), maar je kunt ze ook juist uitsluiten. Wat de beste optie is, is afhankelijk van je doel. Wil je iets verkopen? Dan maak je meer kans bij de mensen die jouw pagina hebben geliked, zij kennen je dan immers al een beetje. Wil je juist je bereik vergroten i.p.v. iets verkopen? Sluit deze mensen dan uit.

Facebook komt best wel vaak slecht in het nieuws doordat ze zoveel informatie verzamelen van hun gebruikers. Maar laten we eerlijk zijn; in dit geval plukken wij daar ook de vruchten van. Dat je zó specifiek mensen kunt “targeten”, dat is echt ongehoord. Google Adwords is er echt niks bij.


02. Mensen targeten die jou al kennen

Daar is zelfs een aparte term voor: retargeting. Je richten op mensen die al eens een “contact moment” met je hebben gehad. Bijvoorbeeld omdat ze jou volgen op Facebook of omdat ze op jouw website zijn geweest. Mensen hebben je dan al eens voorbij zien komen en zullen je sneller vertrouwen (en dus sneller iets van je kopen). Met de Facebook Pixel kun je ervoor zorgen dat jouw advertentie getoond zal worden aan mensen die op jouw website zijn geweest. Dat werkt in principe als volgt:

  1. Je plaatst een Facebook Pixel op je website. Het heet een pixel, maar eigenlijk is het gewoonweg een stukje code.
  2. Deze code houdt voor Facebook bij WIE er op jouw website is geweest. Tenminste, als die mensen op dat moment ook zijn ingelogd bij Facebook. De meeste mensen hebben op hun PC of mobiel ingesteld dat ze automatisch ingelogd zijn, dus dat tikt meestal wel aan.
  3. Vervolgens kun je bij jouw advertentie instellen dat het getoond zal worden aan mensen die op jouw website zijn geweest.

Dat heeft twee voordelen. Als eerste dat er dus al een contact moment is geweest en ze jou dus al kennen (sort of). Ten tweede omdat de kans groot is dat ze geïnteresseerd zijn in jouw diensten of producten. Anders zijn ze immers niet op jouw website terecht gekomen.


03. Mensen op een locatie targeten

Als je tip 1 en 2 hebt gelezen, dan is deze tip eigenlijk al vanzelfsprekend 😉 Als je een bedrijf hebt met een pand, of een bedrijf dat locatie afhankelijk is, dan wil je natuurlijk het liefst mensen bereiken die bij jou in de buurt zitten. Een banketbakker in Amsterdam heeft er niks aan dat mensen in Groningen hun advertentie zien, dat is echt zonde van je advertentiebudget. Toch zie ik nog steeds regelmatig advertenties in mijn eigen tijdlijn van kappers en winkels die aan de andere kant van het land zitten. Vandaar dat ik het toch nog even wilde vermelden. Heb jij een pand of werk je alleen bij jou in de buurt? Zorg er dan voor dat jouw advertentie niet in heel Nederland te zien is.


Meer leren over Facebook?

Ik (Sandra Boon van Boon Webdesign) ben jouw partner in crime voor WordPress websites en online marketing. Voor ondernemers bouw ik BoonTheme WordPress websites - de perfecte mix tussen kant-en-klaar en maatwerk. Daarnaast bouw ik ook online leeromgevingen voor mijn klanten.