Meld je aan voor mijn gratis online workshops

Ja, vertel mij meer!

Hoe geef je een goede Facebook Live?


Het plaatsen van foto’s en video’s is eigenlijk sowieso al best wel spannend, maar als je echt een uitdaging wilt hebben; doe een Facebook Live 😉 Een live uitzending doen op Facebook is mega spannend (vind ik zelf ook, zal ik eerlijk toegeven!), maar het kan je ook zeker veel opleveren. Een aantal voordelen:

  • Mensen krijgen een melding dat je live bent. Awesome! Trek de aandacht! Wees in beeld!
  • Mensen kunnen live contact met je hebben, dingen zeggen en dingen vragen. Het zorgt voor ECHTE interactie en dat is waar het Facebook algoritme om draait. Met andere woorden; met een Facebook Live zal je beter scoren op tijdlijnen.
  • Het wordt steeds vaker gedaan, maar nog lang niet door iedereen. Wil jij opvallen tussen je concurrenten? Dan is dit een goede manier daarvoor.

Maar hoe geef je nu een “goede” Facebook Live? Hoe kun je jezelf goed voorbereiden? En waar ga je over vertellen? In dit artikel geef ik je allerlei handige tips.


01. Kies een goed onderwerp

Het allerslechtste wat je kunt doen, is live gaan en alleen maar proberen iets te verkopen. Want laten we eerlijk zijn, dat is niet leuk om naar te kijken. 🙂 Hieronder geef ik een paar leuke ideeën, waar je (hopelijk) wat inspiratie uit kunt halen.

  • Een behind the scenes live video. Laat je kantoor zien, je werkplek. Vertel waar je mee bezig bent. Laat dingen zien. Heb je een webshop? Dan wil ik je pand wel zien. Waar de producten staan, waar je inpakt, etc. Tegelijkertijd kun je vertellen over je werkwijze en terloops wat dingen laten vallen over producten die populair zijn. Dan vertel je heel sneaky toch over je producten, maar zonder dat het echt een salespitch wordt.
  • Kies een blogartikel en ga dat uitgebreid bespreken. In plaats van dat je over je producten of diensten verteld, kun je natuurlijk ook waarde bieden. Zoals je normaal gesproken in een blogartikel ook zou doen, alleen dan op video (en live). Stel ik zou dit artikel omtoveren tot een live video… Dan zou ik kunnen vertellen over mijn ervaringen ermee, de voordelen ervan en ik zou natuurlijk wat tips kunnen geven over het geven van een goede Facebook Live 😉 Op deze manier bied je veel waarde, mensen leren je kennen, je valt op en je hoeft niet na te denken over wat je precies gaat vertellen. De content heb je immers al eens gemaakt. Wat ook handig is: daarna linken naar je website. Dan heb je mensen ook gelijk naar je website “gelokt” 😉
  • Houd een Q&A. Oftewel: questions & answers. Zoals je vast al vermoed is dat iets wat uit Amerika komt haha. Kort samengevat ga je dan vragen van mensen beantwoorden. Dit zorgt voor meer interactie, want je betrekt de kijkers er echt bij. Extra tip: verzamel van te voren alvast wat vragen die je live kunt beantwoorden. Zo voorkom je dat je live bent en dat er een awkward silence is terwijl je wacht op vragen.

02. Kies een goede titel/tekst

Wanneer je live gaat dien je een titel en/of tekst toe te voegen. Dit is te zien in de meldingen die mensen krijgen EN het komt boven de live video te staan. Maak daar goed gebruik van! Zorg ervoor dat mensen nieuwsgierig worden naar wat je te vertellen hebt. Zo zorg je ervoor dat mensen je video gaan bekijken, ook op een later moment wanneer je al niet meer live bent.


03. Zorg voor een goede achtergrond

Laten we (nog een keer) heel eerlijk zijn… Er is niks saaier dan een witte achtergrond bij een video. Je moet juist de aandacht trekken. Een sfeertje creëren. Een stukje branding doen. En nee, je hoeft echt geen dure schermen of iets dergelijks aan te schaffen. Een gekleurd muurtje in huis voldoende. De achtergrond van je kantoor, met een boekenkast? Leuk! Zien we gelijk waar je werkt en krijgen we een goed beeld van jou. Buiten in de tuin? Nog steeds leuker dan een witte achtergrond 😉


04. Nodig mensen uit om te reageren

Interactie is waar het allemaal om draait bij social media. Nodig mensen dus (letterlijk) uit om te reageren. Laat ze vragen te stellen. Nodig ze uit om hun mening te geven. Nodig ze uit om hun eigen ervaring met je te delen. Social media posts horen NOOIT eenzijdig te zijn, het gaat om het contact.


05. Bereid je goed voor

Zorg ervoor dat je een papiertje hebt met notities, de dingen die je wilt bespreken. Zorg er ook voor dat je een “back-up” onderwerp hebt, voor het geval je even niet meer weten wat je moet zeggen. En wat ook handig is: zet een glaasje water klaar. Van (lang) praten wordt je dorstig. En ik heb ook wel eens een hoestbui gehad tijdens een live workshop op Facebook (true story). Wat was ik toen blij dat ik een glaasje water bij de hand had 😉

PS. Volg jij mij al op Facebook?


Gratis workshops van Boon Webdesign

Ik geef regelmatig gratis online mini-workshops in mijn groep op Facebook over onder andere WordPress en internet marketing. Wil jij ook een website met meer succes? Meld je dan gratis aan.

Gratis aanmelden

Ik (Sandra Boon van Boon Webdesign) ben jouw partner in crime voor WordPress websites en online marketing. Voor ondernemers bouw ik BoonTheme WordPress websites. Daarnaast heb ik ook de WebAcademy.nl Club! Een online omgeving met allerlei cursussen, workshops, e-books en artikelen over internet marketing.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *