Je WordPress webdesign bedrijf begint te groeien en de werkzaamheden breiden zich steeds verder uit. Hartstikke leuk (super trots mag je zijn 😍), maar je merkt dat de werkzaamheden steeds meer tijd opslokken. Hoewel het werk hartstikke leuk is, merk je ook steeds vaker dat er niet genoeg uren in een werkdag zitten. Ik kan niet meer uren in jouw werkdag toveren, maar ik kan je wél een aantal tips geven waarmee je als WordPress webdesigner veel tijd kunt besparen.
01. Maak een mapje met alle standaard plugins
We hebben allemaal een aantal plugins die we standaard voor elke klant installeren. Maak het jezelf een stuk makkelijker en bewaar deze plugins in een apart mapje op je computer. Via FTP upload je ze met één muisklik. Dat scheelt je een boel tijd ten opzichte van het apart installeren van elke plugin. Ik schreef trouwens eerder al een artikel waarin ik vertelde welke WordPress plugins ik installeer voor mijn klanten.
02. Maak checklists voor het verzamelen van gegevens en informatie
Ook hier geldt wederom dat je niet bij elke klant opnieuw het wiel hoeft uit te vinden. Bij elke WordPress website klant heb je bepaalde informatie nodig, zoals FTP inloggegevens, de linkjes van hun social media kanalen, het mailadres dat ze willen hanteren, contactgegevens die op de website moeten, etc. Door hier een checklist van te maken bespaar je veel tijd én het voorkomt dat je continue de klant moet mailen om bepaalde informatie te achterhalen. Dit zorgt er dus ook voor dat je lekker door kunt blijven knallen en je niet steeds hoeft te wachten op reactie van de klant. Daar zal jouw klant natuurlijk ook blij mee zijn. 😉
03. Bewaar veelgebruikte codes, bestanden en afbeeldingen
Alles wat ik vaker gebruik, bewaar ik. In het begin lijkt dit juist meer tijd te kosten, omdat je natuurlijk wel alles eerst moet doen, maken en opslaan. Na een tijdje gaat dit echter veel tijd besparen. Dingen die ik bewaar zijn onder andere: handige snippets, social media iconen, placeholders voor thumbnails, standaard zinnen die ik gebruik bij bijvoorbeeld contactformulieren, etc. Dit bespaart niet alleen tijd, maar vooral ook energie. Nu hoef ik namelijk niet elke keer icons op te zoeken, te bedenken welke zinnen ik ga schrijven, etc.
04. Maak een FAQ voor je klanten
Dit draait weer om exact hetzelfde principe: je hoeft niet elke keer het wiel opnieuw uit te vinden. Is het je weleens opgevallen dat veel klanten dezelfde vragen stellen? Doe hier je voordeel mee. Beantwoord de vragen uitgebreid en sla het vervolgens op. Zo bespaar je tijd, terwijl je de klant wél voorziet van uitgebreide informatie. Een win-win voor jullie allebei. Vragen die ik zelf vaak kreeg zijn bijvoorbeeld:
- Ik weet mijn wachtwoord niet meer. Hoe kan ik nu inloggen?
- Hoe kan ik afbeeldingen goed uitlijnen?
- Kan ik hoger in Google komen te staan?
- Hoe pas ik de titels in het menu aan?
- Wat moet ik doen met die meldingen over updates?
05. Gebruik een WordPress thema op maat en werk samen met mij
Voor succesvolle WordPress webdesigners die écht meer tijd nodig hebben om te kunnen groeien, heb ik een mooi aanbod beschikbaar. Met een eigen WordPress thema op maat bespaar je veel tijd. Niet alleen omdat het gebruikmaken van een WordPress thema tijd bespaart, maar vooral omdat je er een vaste samenwerking met mij bij krijgt. 😉 Hierdoor krijg je veel meer tijd en ruimte om te groeien. Kortom: meer winst in minder tijd. Nieuwsgierig? Ik vertel je er graag meer over in een vrijblijvend kennismakingsgesprek. Neem contact op om een afspraak te maken.