Gratis 25 belangrijke tips voor jouw website

Plus nog meer tips waarmee je jouw website vandaag nog kunt verbeteren!

5 Handige tips voor ondernemers die te veel tijd kwijt zijn aan social media


Een bekend scenario voor vrijwel alle ondernemers die actief zijn op social media… Je denkt “even” een paar leuke posts te maken, je knutselt er op los en opeens ben je een paar uur verder. En heb je slechts een paar posts gemaakt. Dat is natuurlijk niet helemaal de bedoeling 😉 Die waardevolle tijd kun je natuurlijk veel beter besteden aan andere dingen binnen jouw bedrijf. Maar ja, acquisitie is natuurlijk ook belangrijk en bij de meeste ondernemers komen de klanten niet bepaald aanwaaien.

Voor deze ondernemers, die véél te veel tijd kwijt zijn aan social media, heb ik een aantal handige tips beschreven in dit artikel. Deze tips gebruik ik zelf natuurlijk ook voor mijn eigen Facebookpagina.


01. Batch jouw posts – maak er meerdere in één keer

Dit is een tip die ik wel vaker geef aan mensen die te veel tijd kwijt zijn aan social media; maak er meerdere in één keer in plaats van dat je er meerdere keren per week voor gaat zitten. Op deze manier gaat het sneller, omdat je niet elke keer die focus hoeft te vinden. Daarnaast kun je het jezelf op die manier makkelijker maken door een serie posts te maken die gerelateerd zijn. Een aantal voorbeelden;

  • Meerdere posts met tips over een specifiek onderwerp binnen jouw vakgebied.
  • Posts waarbij je jouw klanten of cases beschrijft.
  • Een serie posts waarin je referenties van jouw klanten toont.
  • Een reeks waarin je jouw blogartikelen promoot.

Om maar even snel een paar voorbeelden te noemen. Het voordeel van het maken van zo’n serie is dat je niet bij elke post naar inspiratie hoeft te gaan zoeken 😉 In de WebAcademy.nl Club is trouwens ook een e-book beschikbaar waarin ik allerlei ideeën geef voor Facebook posts.


02. Besteed weinig tijd aan de knutselwerkjes

Voor veel ondernemers gaat de meeste tijd zitten in het maken van knutselwerkjes. Zonde, kappen daarmee! 😉 En dat vanwege meerdere redenen;

  • Hoe meer je toevoegt, hoe storender jouw post gaat zijn. Het klinkt waarschijnlijk niet logisch, maar je trekt méér aandacht door simpele afbeeldingen toe te voegen dan door complete knutselwerken met 4 fotogrids en 3 verschillende teksten toe te voegen. Geloof mij 🙂  
  • Het is niet per definitie zo dat je meer conversie krijgt door er meer tijd eraan te besteden. Integendeel.
  • Vergeet ook niet dat social media posts vrijwel nooit DIRECT voor conversie en actie zorgen. Het draagt er “slechts” aan bij.
  • Je tijd is schaars. En waardevol. Waarom zou je een uur bezig zijn met een knutselwerkje als je ook heel simpelweg een stockphoto kunt plaatsen…?

03. Facebook is ook geen fan van drukke afbeeldingen

Sterker nog, ze hebben een duidelijke voorkeur voor afbeeldingen met zo min mogelijk tekst. Het is de bedoeling dat je de tekst juist in jouw post plaatst in plaats van in de afbeelding. Nou moet ik eerlijk toevoegen dat ik het zelf ook storend vind wanneer er belangrijke tekst in een afbeelding wordt geplaatst. Er gaat namelijk best wel vaak kwaliteit verloren, waardoor het niet meer fijn lezen is. Plus, de lettertypes die worden gebruikt zijn ook niet altijd even fijn om te lezen. 

Anyway, je wilt natuurlijk dat jouw posts zoveel mogelijk worden getoond aan mensen… Dus het is wel belangrijk dat jouw post past bij het algoritme.


04. Recycle je content

Sorry dat ik in herhaling val wat dat betreft, maar ik kan het niet vaak genoeg zeggen 🙂 Je hoeft niet keer op keer nieuwe content te creëren. Je kunt je (oude) content natuurlijk blijven gebruiken. Zo promoot ik regelmatig oude blogs op mijn Facebookpagina. Is dat erg? Nee, totaal niet… Zolang de content nog steeds relevant is voor mijn volgers. Ik heb bijvoorbeeld ook een e-book geschreven over het schrijven van webteksten. Deze is momenteel alleen in de WebAcademy.nl Club te vinden, trouwens. Maar zo nu en dan pak ik daar een tip uit en plaats ik die op social media.


05. Gebruik templates in Canva

Een stukje branding is natuurlijk ook heel belangrijk op social media. En onderdeel daarvan is dat jouw huisstijl blijft terugkeren, zodat mensen jouw stijl gaan herkennen. Daarvoor is het belangrijk dat je regelmatig dezelfde stijlen en stijlelementen gebruikt in jouw posts. Wat ik zelf vaak aanraad is om gebruik te maken van 2-4 dezelfde templates. Canva is daar een handig systeem voor, maar er zijn natuurlijk ook alternatieven. Ik gebruik zelf altijd Photoshop.

Anyway, deze tip is handig vanwege twee redenen;

  • Je branding gaat er dus op vooruit.
  • Het bespaard je veel tijd. In zo’n template pas je de afbeelding en evt. Tekst aan, en voilà… Je “ontwerp” is klaar.

Houd tip 2 en 3 hierbij wel in gedachten 😉 Maak de templates niet uitgebreid. Een heel simpele template is meer dan genoeg! Ik gebruik zelf bijvoorbeeld ook een simpele template voor wanneer ik mijn blogs promoot. En ik pas dan alleen de afbeelding aan en verder niks… Ik plaats er niet eens tekst bij… Ja, je kunt je vast wel voorstellen dat zoiets je heel veel tijd zal besparen 😉


Extra bonus tip

Okee, het is natuurlijk niet echt een tip 😉 Maar het is wel een aanrader voor elke ondernemer; de WebAcademy.nl Club. In deze online omgeving leer ik jou alles wat te maken heeft met WordPress websites, SEO, online marketing en nog veel meer. En ja, je kunt daar nog veel meer tips vinden die jou veel tijd zullen besparen. Als jij je bedrijf naar een hoger (online) niveau wilt tillen, dan is dit de plek waar je veel kunt leren. Het zijn voornamelijk praktische tips die je ook echt daadwerkelijk kunt inzetten. En ja, alles is in Jip-en-Janneke taal geschreven. Lijkt het je wat? Op WebAcademy.nl kun je een preview vinden van de online omgeving én nog veel meer handige informatie.

Meer informatie

Ik (Sandra Boon van Boon Webdesign) ben jouw partner in crime voor WordPress websites en online marketing. Voor ondernemers bouw ik BoonTheme WordPress websites. Daarnaast heb ik ook de WebAcademy.nl Club, een online omgeving met allerlei cursussen, workshops, e-books en artikelen over internet marketing.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *