Meld je aan voor mijn gratis online mini-workshops

Ja, vertel mij meer!

Online ondernemen – Kies tools waarmee je kunt bouwen in de toekomst


Als je begint met online ondernemen (of wanneer je al een tijdje bezig bent), dan zal je merken dat er best wel veel tools beschikbaar zijn. En de ene ondernemer raad de ene tool aan de andere ondernemer raad weer iets totaal anders aan. Erg onhandig… Want hoe weet je nu welke tools geschikt zijn voor jou?


Kies tools waarmee je kunt bouwen in de toekomst

Dat is mijn tip; kies tools die mee kunnen groeien wanneer jouw bedrijf gaat groeien. Zó vaak zie ik mensen die voor een specifieke tool hebben gekozen en er dan later achterkomen dat de tool niet meegroeit wanneer hun bedrijf groeit. En dan moet je overstappen… Alles omgooien. Dingen opnieuw (laten) bouwen. Wat onnodig veel extra tijd, energie en eventueel geld zal kosten.


MailChimp als e-mailprogramma

Er zijn veel online ondernemers die andere e-mailprogramma’s aanraden, zoals o.a. ActiveCampaign en Autorespond. Met beide e-mailprogramma’s heb ik ervaring en ik vind MailChimp zelf het fijnst werken. Er zijn genoeg mensen die wél liever werken met ActiveCampaign of Autorespond en dat is natuurlijk prima. Persoonlijk vind ik MailChimp fijner werken.

Maar de voornaamste reden dat ik MailChimp aanraad, is dat je er op de lange termijn veel meer mee kunt. MailChimp is zó groot en wordt door zó veel mensen gebruikt, dat er allerlei extra plugins en koppelingen voor zijn gemaakt. En dat houdt in dat;

  • Je MailChimp heel gemakkelijk kunt koppelen met WordPress websites.
  • Je MailChimp kunt koppelen met WooCommerce, zodat je kopers automatisch op een lijst in MailChimp kunt laten zetten.
  • Je MailChimp + WooCommerce + Moneybird kunt koppelen, zodat je ook automatisch facturen kunt laten maken en versturen aan kopers.

Dus als je digitale producten of diensten (e-books, online programma’s, cursussen, etc.) wilt verkopen, dan is MailChimp eigenlijk bijna een must. Het is dan namelijk belangrijk dat er zoveel mogelijk geautomatiseerd zal worden. En met MailChimp + WordPress + WooCommerce + Moneybird kun je er voor zorgen dat ALLES automatisch gaat;

  • Mensen kopen online een dienst of product en betalen met bijvoorbeeld iDEAL.
  • Ze komen automatisch op een lijst in MailChimp te staan.
  • Er wordt automatisch een factuur gemaakt en verstuurd.
  • Via WooCommerce of MailChimp kun je het gewenste product of dienst versturen.

En dan hoef je zelf dus niks meer te doen 🙂 Andere mailprogramma’s kunnen bovenstaande niet of slechts een gedeelte ervan. ActiveCampaign kun je wel koppelen met WooCommerce, maar Autorespond niet.

Als het voor jou belangrijk is dat je (uiteindelijk) kunt werken met online betaalmethodes en automatische facturen, dan kan ik je zeker aanraden om te kiezen voor MailChimp.


Moneybird voor je facturen en administratie

Moneybird is een online systeem waarmee je o.a. offertes en facturen kunt versturen. In een eerder artikel beschreef ik al wat Moneybird is en wat je er mee kunt.

Als je wilt online ondernemen, dan is het een goed idee om je administratie góéd op te zetten. Wat ik daar precies mee bedoel; veel klanten van mij beginnen hun administratie in bijvoorbeeld Excel of een ander online systeem. Vervolgens willen ze online producten of diensten gaan aanbieden en willen ze graag dat er automatisch facturen worden verstuurd. En dat is natuurlijk logisch, want het is absoluut super handig wanneer dit soort dingen automatisch gaan 😉

Maar… Volgens de regels van de Belastingdienst moeten je facturen opeenvolgende nummers hebben. En dat kan niet als je twee of meerdere administraties door elkaar hebt lopen. Als jij je facturen handmatig maakt én een factuursysteem zoals die van WooCommerce gebruikt, is je administratie dus niet goed. Of wanneer je twee verschillende online systemen gebruikt, dat kan eigenlijk niet.

Het is dus belangrijk dat je één administratie hebt met facturen die opeenvolgende nummers hebben. 

En Moneybird is een systeem dat zich daar prima voor leent. Je kunt namelijk én handmatig facturen maken (wat ik doe voor mijn webdesign klanten) én je kunt het koppelen aan WooCommerce webshops. Mensen die dan via de webshop iets kopen, krijgen automatisch een factuur. Die factuur komt in dezelfde administratie terecht, met opeenvolgende nummering. Dát gebruik ik voor de WebAcademy.nl Club.

Kort samengevat; start met een administratie tool of manier waarmee je kunt groeien in de toekomst. Acumulus en e-Boekhouden.nl schijnen ook gekoppeld te kunnen worden met WooCommerce, maar daar heb ik zelf geen ervaring mee.


WooCommerce als webshop

Als je denkt aan een webshop, dan denk je gelijk aan het verkopen van “echte” producten. Toch kun je veel meer met een webshop dan alleen spullen verkopen. Het systeem kun je namelijk ook inzetten om digitale en virtuele producten/diensten te verkopen. Met een webshopsysteem kun je namelijk;

  • Online betaalmethodes toevoegen, zoals iDEAL, PayPal, Bancontact/MisterCash, creditcard, etc.
  • Automatische mails versturen (mits je het koppelt met bijvoorbeeld MailChimp).
  • Automatische facturen laten versturen (zie het gedeelte hierboven voor meer informatie daarover).

Het enige verschil is dat je geen verzendkosten hoeft te rekenen 😉

Als je digitale producten of diensten wilt aanbieden, dan kan ik je aanraden om het op te zetten met een WooCommerce webshop. Met een WooCommerce webshop kun je namelijk zoveel uitbreidingen doen, dan het makkelijk meegroeit wanneer jouw bedrijf groeit.

  • Wil je meer producten gaan aanbieden? Geen probleem.
  • Wil je automations instellen? Geen probleem.
  • Wil je het proces 100% automatiseren? Geen probleem.
  • Koppelen aan een administratie? Geen probleem.

Met WooCommerce kun je allerlei verschillende dingen aanbieden. Gewone producten, e-books, PDF’s, audiobestanden, lidmaatschappen voor membershipwebsites, online cursussen en programma’s. En het hoeft niet eens per se uitgebreid te zijn. De WebAcademy.nl Club is ook gebouwd met een WooCommerce webshop. Maar ik gebruik slechts een klein gedeelte van het webshopsysteem. Het heeft ook niet de typische “look” van een webshop.

Als je WooCommerce gebruikt als basis, kun je er altijd nog alle kanten mee op. Er zijn veel plugins en koppelingen beschikbaar.


Meer leren over online ondernemen

In de WebAcademy.nl Club leer ik je alles over online ondernemen en over het (technisch) opzetten van dit soort systemen. Als jij digitale producten/diensten wilt gaan aanbieden en je geen zin hebt om alles zelf uit te vogelen, dan is de WebAcademy.nl Club absoluut een aanrader! In de online omgeving vind je allerlei online cursussen & workshops, onder andere over;

  • Het aanbieden van digitale producten.
  • Het bouwen van een WordPress website.
  • Het opzetten van een WooCommerce webshop.
  • SEO – beter scoren in zoekmachines zoals Google.
  • De complete basis van MailChimp.

En dat allemaal voor slechts een klein bedrag per maand. Je hebt dus niet online programma na online programma aan te schaffen om jouw online bedrijf te kunnen bouwen.

Klinkt het ingewikkeld om dit soort systemen te bouwen? No worries! Het valt reuze mee 😉 Als je maar nét even weet HOE je het moet doen, dan heb je het zo voor elkaar. In de WebAcademy.nl Club leg ik alles uit in Jip-en-Janneke taal.


Gratis workshops van Boon Webdesign

Ik geef regelmatig gratis online mini-workshops in mijn groep op Facebook over onder andere WordPress en internet marketing. Wil jij ook een website met meer succes? Meld je dan gratis aan.

Gratis aanmelden

Sinds 2008 bouw ik (Sandra Boon) WordPress websites en WooCommerce webshops. In de afgelopen jaren heb ik behoorlijk wat kennis opgedaan tijdens alle avonturen die ik heb beleefd in het WordPress wereldje. Via mijn tips en adviezen deel ik een gedeelte van deze kennis met jou.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *