Meld je aan voor mijn gratis online mini-workshops

Ja, vertel mij meer!

Handig: MailChimp sign up location bijhouden


Dit artikel is onderdeel van de serie "Geavanceerd" en is alleen bedoeld voor mensen die (technische) kennis hebben van WordPress, HTML, CSS, etc.

MailChimp is één van de meest gebruikte platformen voor het online versturen van nieuwsbrieven. En met een reden; MailChimp is zeer uitgebreid en je kunt er vrijwel alle kanten mee op. Dat je er veel mee kunt is bij veel mensen al wel bekend. Maar er zijn ook super handige functies beschikbaar waar nog niet heel veel mensen gebruik van maken. Éen van de functies is het bijhouden van de sign up location.

Oftewel: Bijhouden wáár inschrijvers zich precies hebben ingeschreven. Dit geldt overigens alleen voor embed forms. Inschrijvers die zich inschrijven via bijvoorbeeld een linkje naar een inschrijfformulier, worden op een andere manier bijgehouden.


Waarom zou je bijhouden waar nieuwsbrief inschrijvers zich inschrijven?

Het bijhouden van de sign up location is voornamelijk handig zodat je kunt meten wat wel en niet werkt. Meten is weten. Met dit soort gegevens kun je jouw e-maillijst (en je bedrijf!) veel sneller laten groeien dan wanneer je het niet meet.


01. Sign up location instellen bij MailChimp

De sign up location wordt niet automatisch bijgehouden. Je dient het dus eerst zélf in te stellen, zodat MailChimp de gegevens voor je gaat bijhouden.

Om het kort samen te vatten; door een extra (verborgen) veld toe te voegen aan je formulier, kan MailChimp voor jou bijhouden wáár de inschrijvers vandaan komen. Je kunt het veld toevoegen op de volgende manier;

  • Log in bij je MailChimp dashboard en ga naar het kopje “Lists”.
  • Klik op de lijst waarbij je de embed form(s) wilt bewerken/toevoegen.
  • Ga vervolgens naar “Sign up forms” en dan naar “General Forms“. Normaal gesproken zou je nu naar Embed Forms gaan, maar het veld dien je éérst toe te voegen bij General Forms. Je ziet nu aan de linkerkant een formulier en aan de rechterkant allerlei opties voor velden (zie screenshot hieronder ter verduidelijking).

Sign up location MailChimp formulieren

  • Voeg via de knoppen aan de rechterkant een Text veld toe (de bovenste grijze knop).
  • Er wordt vervolgens een “Untitled” veld toegevoegd. Aan de rechterkant (waar eerst de grijze knoppen stonden) kun je nu verschillende dingen invullen. Geef het veld een titel (label) en een tag (code), bijvoorbeeld zoals hieronder in de screenshot is gedaan. Het is handig om gegevens toe te voegen die voor jou (ook later) herkenbaar zullen zijn. Zet ook de Field visibility op Hidden, anders kunnen inschrijvers dit veld zien en dat is natuurlijk niet de bedoeling.

Bijhouden waar MailChimp inschrijvers vandaan komen

  • Label, tag en visibility ingesteld? Klik vervolgens op de grijze knop met “Save Field” om de wijzigingen op te slaan.

02. Toevoegen in je MailChimp embed forms

Het verborgen veld is nu toegevoegd in je embed form in MailChimp. Maar let op: Het wordt natuurlijk NIET automatisch toegevoegd in de embed forms die je al had geplaatst op je website e.d. Je zal daarvoor de embed codes opnieuw moeten plakken. EN je dient de code hier en daar nog even aan te passen. Hieronder zal ik je het uitleggen.

  • Ga naar Signup Forms > Embedded Forms, waar je normaal gesproken ook de embed codes kunt kopiëren.
  • Kies voor Classic, Super Slim óf Naked. Bij Horizontal en Advanced werkt het niet.
  • Kopieer en plak de code zoals je die normaal ook zou kopiëren.
  • Enig verschil: Je dient nog wat extra code toe te voegen. Bij de Form Action vind je een lange link. Daarachter plak je een & teken, vervolgens de TAG die je eerder al hebt ingesteld én vervolgens een titel/naam voor de plek van de code. Zodat je later terug kunt zien wáár deze is geplaatst.

Dus stel de form action was eerst zo:

form action="https://boonwebdesign.us5.list-manage.com/subscribe/post?u=4e9fe23f3e&id=a52bdde913"

Dan voeg ik dus eerst een & teken toe, zoals hieronder:

form action="https://boonwebdesign.us5.list-manage.com/subscribe/post?u=4e9fe23f3e&amp;id=a52bdde913<strong>&</strong>"

Vervolgens de tag erachter die ik eerder al had gesteld. In mijn voorbeeld was dat de tag SIGNUP. Dus:

form action="https://boonwebdesign.us5.list-manage.com/subscribe/post?u=4e9fe23f3e&amp;id=a52bdde913<strong>&SIGNUP</strong>"

En daarna nog een titel waarmee ik mijzelf duidelijk kan maken waar deze betreffende embed wordt geplaatst. Dus stel, ik wil deze embed op de homepagina plaatsen, dan zou het volgende logisch zijn:

form action="https://boonwebdesign.us5.list-manage.com/subscribe/post?u=4e9fe23f3e&amp;id=a52bdde913<strong>&SIGNUP=Homepagina</strong>"
  • Ga je de embed op meerdere plekken plaatsen? Gebruik dan dezelfde code, dezelfde tag, maar een andere titel voor de plek. Dus bijvoorbeeld:
form action="https://boonwebdesign.us5.list-manage.com/subscribe/post?u=4e9fe23f3e&amp;id=a52bdde913<strong>&SIGNUP=Landingspagina</strong>"

Mensen die zich inschrijven via de embeds NADAT je dit hebt ingesteld, krijgen in hun profiel automatisch te staan wáár ze zich hebben ingeschreven. Zie hiervoor het voorbeeldje hieronder van MailChimp zelf;

Daar staat dus bij “Signup Form Location” dat deze inschrijver zich heeft ingeschreven op de homepagina. Handig, he? En niet alleen voor het “meten is weten-gedoe”. Je kunt deze informatie ook gebruiken om speciale automations te maken, om aparte segmenten en groepen te maken binnen je e-maillijst, etc.


Gratis workshops van Boon Webdesign

Ik geef regelmatig gratis online mini-workshops in mijn groep op Facebook over onder andere WordPress en internet marketing. Wil jij ook een website met meer succes? Meld je dan gratis aan.

Gratis aanmelden

Sinds 2008 bouw ik (Sandra Boon) WordPress websites en WooCommerce webshops. In de afgelopen jaren heb ik behoorlijk wat kennis opgedaan tijdens alle avonturen die ik heb beleefd in het WordPress wereldje. Via mijn tips en adviezen deel ik een gedeelte van deze kennis met jou.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *