Gratis 25 belangrijke tips voor jouw website

Plus nog meer tips waarmee je jouw website vandaag nog kunt verbeteren!

MailChimp merge tags gebruiken voor meer interactie in nieuwsbrieven


Gebruik je MailChimp om nieuwsbrieven te versturen en wil je graag dat je nieuwsbrieven wat persoonlijker overkomen? Maak dan gebruik van de MailChimp “merge tags”.


Wat zijn merge tags?

Merge tags zijn een combinatie van woorden en tekens die ervoor zorgen dat een bepaalde actie word uitgevoerd. Zo kun je bijvoorbeeld met de merge tag *|FNAME|*ervoor zorgen dat de voornaam van de nieuwsbrief lezer wordt weergeven en zorgt de merge tag *|FACEBOOK:LIKE|* ervoor dat de lezers de nieuwsbrief kunnen liken. Er zijn behoorlijk wat verschillende merge tags.

nieuwsbrief persoonlijker maken met merge tags

In het voorbeeld hierboven zie je dat ik *|FNAME|* heb geplaatst. Hier zal automatisch de voornaam van de lezers komen te staan. Let op: Je lezer moet dan wel zijn/haar voornaam hebben ingevuld bij de inschrijving.

Hoe je deze merge tags kunt plaatsen? Simpelweg door het te kopiëren en in een tekstvak te plakken óf door in het menu op “merge tags” te klikken.


Maak je nieuwsbrieven persoonlijk

Er zijn een aantal merge tags waarmee je je nieuwsbrief persoonlijker kunt maken. Stel je maakt een nieuwsbrief voor een reisorganisatie, dan zou je bijvoorbeeld je nieuwsbrief kunnen beginnen met “Ga jij nog op vakantie dit jaar, Sandra?”. Dat komt veel leuker en persoonlijker over dan “Ga jij nog op vakantie dit jaar?”. Merge tags die je hiervoor kunt gebruiken zijn:*|FNAME|*(voornaam) en *|LNAME|* (achternaam). Wees creatief en persoonlijk! Daar scoor je altijd punten mee.


Social media merge tags voor MailChimp

Als je Facebook hebt geïntegreerd kun je onder andere *|FACEBOOK:LIKE|* toevoegen, waarmee je een like button krijgt.

Is je MailChimp account gekoppeld aan je Twitter account? Dan kun je de merge tag *|TWITTER:FULLPROFILE|* gebruiken om de volgende items aan je nieuwsbrief toe te voegen: Twitter profielfoto, tweets, hoeveel volgers je hebt, een “volg” linkje en een paar recente tweets. Iets te veel informatie? Gebruik *|TWITTER:PROFILE|* om hetzelfde als hierboven te weergeven, behalve de recente tweets. Gebruik *|TWITTER:TWEETS(NUM)|* om alleen enkele tweets te weergeven, vervang (NUM) door het aantal gewenste tweets. Dus om 3 tweets te weergeven gebruik je *|TWITTER:TWEETS3|*

Wil je een aantal willekeurige social media buttons plaatsen zodat je bezoeker zelf kan kiezen op welk medium ze jouw MailChimp nieuwsbrief delen? Gebruik dan: *|MC:SHARE|*

MailChimp biedt zelf een cheatsheet waarop je al deze tags terug kunt vinden. Er is tevens een extra sheet voor de social merge tags.

Bekijk cheatsheet


Gebruiksvriendelijke merge tags

Ook zijn er nog merge tags waar je op het eerste gezicht niet echt interactie mee uitlokt, maar die eigenlijk wel noodzakelijk zijn. Sommigen zijn zelfs verplicht volgens de Nederlandse wetgeving om te plaatsen. Hier schreef ik eerder al de blog Checklist voor het starten en verzenden van een nieuwsbrief over. Gebruik de merge tag *|UNSUB|* zodat mensen zich kunnen uitschrijven en gebruik *|LIST:DESCRIPTION|*om aan te geven hoe men op je nieuwsbrief lijst terecht is gekomen.


Bronnen en interessante links:

Ik (Sandra Boon van Boon Webdesign) ben jouw partner in crime voor WordPress websites en online marketing. Voor ondernemers bouw ik BoonTheme WordPress websites - de perfecte mix tussen kant-en-klaar en maatwerk. Daarnaast bouw ik ook online leeromgevingen voor mijn klanten.