Gratis 25 belangrijke tips voor jouw website

Plus nog meer tips waarmee je jouw website vandaag nog kunt verbeteren!

MailChimp merge tags gebruiken voor meer interactie in nieuwsbrieven


Gebruik je MailChimp om nieuwsbrieven te versturen en wil je graag meer interactie met je nieuwsbrief lezers? Maak dan gebruik van de MailChimp “merge tags”.


Wat zijn merge tags?

Merge tags zijn een combinatie van woorden en tekens die ervoor zorgen dat een bepaalde actie word uitgevoerd. Zo kun je bijvoorbeeld met de merge tag *|FNAME|*  ervoor zorgen dat de voornaam van de nieuwsbrief lezer wordt weergeven en zorgt de merge tag *|FACEBOOK:LIKE|* ervoor dat de lezers de nieuwsbrief kunnen liken. Er zijn behoorlijk wat verschillende merge tags.

Mailchimp merge tags gebruiken

In het voorbeeld hierboven zie je dat ik *|FNAME|* heb geplaatst. Hier zal automatisch de voornaam van de lezers komen te staan. Let op: Je lezer moet dan wel zijn/haar voornaam hebben ingevuld bij de inschrijving.

Hoe je deze merge tags kunt plaatsen? Simpelweg door het te kopiëren en in een tekstvak te plakken óf door in het menu op “merge tags” te klikken.

Merge tags gebruiken in Mailchimp


Maak je nieuwsbrieven persoonlijk

Er zijn een aantal merge tags waarmee je je nieuwsbrief persoonlijker kunt maken. Stel je maakt een nieuwsbrief voor een reisorganisatie, dan zou je bijvoorbeeld je nieuwsbrief kunnen beginnen met “Ga jij nog op vakantie dit jaar, Sandra?”. Dat komt veel leuker en persoonlijker over dan “Ga jij nog op vakantie dit jaar?”. Merge tags die je hiervoor kunt gebruiken zijn: *|FNAME|* (voornaam) en *|LNAME|* (achternaam). Wees creatief en persoonlijk! Daar scoor je altijd punten mee.


Wees sociaal met MailChimp

Wat social media betreft kun je met MailChimp allerlei kanten op (zie bijvoorbeeld mijn eerdere blog Facebook koppelen aan je Mailchimp account). Ook met merge tags kun je een heleboel leuke dingen doen!


Facebook merge tags voor MailChimp

Als je Facebook hebt geïntegreerd kun je onder andere *|FACEBOOK:LIKE|* toevoegen, waarmee je een like button krijgt.

Mits Facebook is geïntegreerd kun je *|FACEBOOK:LIKE:URL|* gebruiken waarmee lezers een specifieke link IN je nieuwsbrief kunnen liken. Als je bijvoorbeeld 3 korte samenvattingen van blogsposts in je nieuwsbrief hebt verwerkt met een “Lees meer…” linkje, kun je met deze merge tag ervoor zorgen dat men je blogpost liked in plaats van je nieuwsbrief.

Met de tag *|FACEBOOK:FULLPROFILE|* kun je ervoor zorgen dat je Facebook pagina of profiel word weergeven in je nieuwsbrief (wederom mits Facebook is geïntegreerd). Met de merge tags *|FACEBOOK:FULLPROFILE:mailchimp|* en  *|FACEBOOK:FULLPROFILE:IDnumber|* kun je zelfs aangeven wélke pagina of profiel er moeten worden weergeven. Als je deze merge tags plaatst worden ook een paar recente statusupdates geplaatst. Wil je géén recente statusupdates in je nieuwsbrief? Gebruik dan één van de volgende merge tags:  *|FACEBOOK:PROFILE:mailchimp|*  of  *|FACEBOOK:PROFILE:IDnumber|* Meer variaties op deze merge tags zijn te vinden op de website van Mailchimp zelf.


Twitter merge tags voor MailChimp

Is je MailChimp account gekoppeld aan je Twitter account? Dan kun je de merge tag *|TWITTER:FULLPROFILE|* gebruiken om de volgende items aan je nieuwsbrief toe te voegen: Twitter profielfoto, tweets, hoeveel volgers je hebt, een “volg” linkje en een paar recente tweets. Iets te veel informatie? Gebruik *|TWITTER:PROFILE|* om hetzelfde als hierboven te weergeven, behalve de recente tweets. Gebruik *|TWITTER:TWEETS(NUM)|* om alleen enkele tweets te weergeven, vervang (NUM) door het aantal gewenste tweets.

Gebruik de merge tag *|TWITTER:TWEET|* en er verschijnt een tweet button, zodat je lezers de nieuwsbrief kunnen tweeten naar hun volgers. Wil je graag dat je lezers een bepaalde tekst bij de link tweeten? Gebruik dan *|TWITTER:TWEET [$text=my custom text here]|* en vervang “my custom text here” door de gewenste tekst. Let wel op: je kunt alleen tekst plaatsen (geen HTML o.i.d.) en geen apostrof.


Social media in het algemeen voor MailChimp

Wil je een aantal willekeurige social media buttons plaatsen zodat je bezoeker zelf kan kiezen op welk medium ze jouw MailChimp nieuwsbrief delen? Gebruik dan: *|MC:SHARE|*

Wil je zelf bepalen op welke medium je nieuwsbrief verspreid kan worden? Gebruik dan *|SHARE:SITE_NAME1,SITE_NAME2|*Meer informatie over deze merge tag.


Gebruiksvriendelijke merge tags

Ook zijn er nog merge tags waar je op het eerste gezicht niet echt interactie mee uitlokt, maar die eigenlijk wel noodzakelijk zijn. Sommigen zijn zelfs verplicht volgens de Nederlandse wetgeving om te plaatsen. Hier schreef ik eerder al de blog Checklist voor het starten en verzenden van een nieuwsbrief over. Gebruik de merge tag *|UNSUB|* zodat mensen zich kunnen uitschrijven en gebruik *|LIST:DESCRIPTION|* om aan te geven hoe men op je nieuwsbrief lijst terecht is gekomen.


Bronnen en interessante links:

Ik (Sandra Boon van Boon Webdesign) ben jouw partner in crime voor WordPress websites en online marketing. Voor ondernemers bouw ik BoonTheme WordPress websites. Daarnaast heb ik ook de WebAcademy.nl Club, een online omgeving met allerlei cursussen, workshops, e-books en artikelen over internet marketing.

7 reacties op “MailChimp merge tags gebruiken voor meer interactie in nieuwsbrieven

  1. Dieneke schreef:

    Hoi Sandra,

    Allereerst, wat heb je een fijne en overzichtelijke site!
    Ik ben inmiddels wat verder in Mailchimp, en heb een Lees meer.. Merge tag toegevoegd aan mijn nieuwsbrieven. Wanneer je op die lees meer knop klikt, kom je nu uit in de online versie van de nieuwsbrief. Bij iedere link kom je alleen bovenaan de nieuwsbrief uit. Dus als ik het onderste item uit je nieuwsbrief verder wil lezen, en op de lees meer knop klik, kom ik op de online versie bovenaan de nieuwsbrief uit. Weet jij hoe je dit kunt aanpassen. Ik wil bij het doorklikken bij het juiste blokje uitkomen.

    Groet, Dieneke

  2. Sandra Boon schreef:

    Hey Dieneke,

    Maak je een nieuwsbrief m.b.v. RSS? Zo ja, welke merge tag heb je gebruikt?
    Zo nee, waarom zou je daar een merge tag voor gebruiken..? Je zou dan beter handmatig een linkje erin kunnen plaatsen.

  3. Eveline schreef:

    Hai Sandra,

    Ik verstuur verschillende soorten nieuwsbrieven naar één lijst in mailchimp. En wat ik eigenlijk wil is zorgen dat lezers die zich willen uitschrijven kunnen kiezen om zich uit te schrijven voor bijv. de evenementen-brief, de newsflashes, of beide. Ik kan er alleen niet achterkomen of die mogelijkheid er is. Weet jij het misschien?

    Alvast bedankt voor het meedenken!
    Eveline

  4. Sandra Boon schreef:

    Hey Eveline,

    Dat weet ik zo snel even niet uit mijn hoofd, dat heb ik (nog) niet geprobeerd 🙂 Je zal dan in ieder geval wel met verschillende lijsten moeten werken i.p.v. één lijst. Of wellicht dat het kan door middel van segments of groups.

  5. Elke schreef:

    Hi Sandra,

    Ik heb dezelfde vraag als Eveline en vraag me af of er inmiddels al een antwoord is gevonden door een van jullie.

    Ik hoor het graag!

  6. Birgit van der Vleuten schreef:

    Beste Sandra,

    Ik heb veel aan jou tips gehad. Alles is gelukt met Mailchimp alleen als ik de velden voornaam en achternaam invul in mijn nieuwsbrief en ik ga testen dan krijg ik nog steeds de merge tags te zien ipv beste voornaam achternaam. Terwijl dit wel in mijn lijst is verwerkt.
    Het wordt wel meegenomen bij het versturen van de mail want dan staat er wel aan bijv Jan Janssen maar in de nieuwsbrief zelf blijft er staan Beste *FNAME|**LNAME|*, Weet je wat ik nog verkeerd doe, ik heb zoveel geprobeerd maar het wordt steeds niet goed.
    Ik hoor het graag,

    met vriendelijke groet,

    Birgit van der Vleuten

  7. Sandra Boon schreef:

    Hey Birgit,

    In testmails zie je sowieso altijd alleen maar de mergetags. Als het een “echte” nieuwsbrief is, staat het er wel goed? Ik zou er in ieder geval wel een spatie nog tussen zetten 🙂

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Hey psst... Heb je het al gehoord?

De WebAcademy.nl Club gaat sluiten! In deze academy vind je uitgebreide cursussen over o.a. WordPress, SEO en WooCommerce én meer dan 50 workshops + 8 uitgebreide e-books. Je kunt je nu tijdelijk aanmelden voor de eenmalige prijs van 75 euro.

Vertel mij meer!