Gratis 25 belangrijke tips voor jouw website

Plus nog meer tips waarmee je jouw website vandaag nog kunt verbeteren!

Lifehacks die jou een boel tijd besparen als online ondernemer


Ik zal even een scenario schetsen die ons waarschijnlijk allemaal wel bekend voor komt: je rent als een kip zonder rond, je hebt geen strak marketing plan, je kent de cijfertjes van je bedrijf niet, je bent altijd bezig en je hebt veel te weinig tijd! He, dat klinkt als de gemiddelde ondernemer 😉 En ja, daar herken ik mijzelf ook in. Of eigenlijk: herkende – verleden tijd. Ik ben namelijk helemaal klaar met dat gedoe en heb een tijdje terug al het roer omgegooid wat dat betreft. Tijd besparen is wat ik wil!

Serieus. Ik ben er eens goed voor gaan zitten en ik ben gaan nadenken en puzzelen: waar kan ik tijd op besparen? Wat kan er beter? En waar stop ik tijd in, terwijl ik daar niet (direct of indirect) van profiteer? Ik vind dat elke ondernemer dat zo nu en dan eens zou moeten doen 🙂 Maar goed, voor dat advies kwam je natuurlijk niet, je kwam voor de lifehacks… 😉 Nou, bij deze!


01. Pak je problemen aan

Ga eerst eens rustig zitten en kijk naar de punten die jou veel tijd kosten. Ik kwam destijds onder andere op de volgende punten:

  • Klanten leverden vaak niet alle benodigde informatie aan. Vaak wisten ze ook niet precies wat ik van ze nodig had en regelmatig wisten ze ook eigenlijk niet waar ik om vroeg. Hierdoor duurde het proces (voorafgaande aan het bouwen van een website) erg lang.
  • Klanten veranderen vaak hun inloggegevens, waardoor ik er niet meer in kon. Wanneer ze vroegen om support, moesten we dus eerst een paar keer heen en weer mailen voordat ik alle benodigde inloggegevens had.
  • Ook  liepen klanten vaak tegen exact dezelfde problemen aan en/of stelden ze exact dezelfde vragen.

En zo had ik nog een heel rijtje met akeligheden. Niet dat mijn klanten zo vervelend zijn, integendeel 😉 Maar het waren toch wel echt belemmeringen in het proces.

Hoe kun je daar tijd op besparen?

En dan krijg je natuurlijk de vraag: hoe kan ik dit oplossen? Ik zal je eerlijk vertellen; toen ik eenmaal de tijd nam om hier voor te gaan zitten, had ik in no-time allerlei oplossingen gevonden voor de problemen. Mijn klanten krijgen nu een standaard checklist, daar staat precies op welke gegevens ik van hun nodig heb. Inclusief uitleg bij sommige onderdelen, dus dan hoef ik dat ook niet elke keer opnieuw uit te leggen (twee vliegen in één klap).

Ik maak nu mijn eigen accounts op hun website, dus ik hoef vrijwel nooit meer om inloggegevens te vragen. En alle vragen die mij keer op keer werden gesteld: heb ik allemaal beantwoord door middel van dit soort artikelen. Serieus. Een groot deel van mijn artikelen zijn geschreven, omdat het diende als antwoord op de vragen van mijn klanten. Extra voordeel: goed scoren in zoekmachines en nu vrijwel geen acquisitie meer te doen. Maar dat is natuurlijk bijzaak 😉

Als je er eenmaal even goed voor gaat zitten, dan zal je zien dat er veel tijd te besparen valt door dit soort dingen te “automatiseren”. Ik heb (and I kid you not) een map waarin ik standaard mailtjes bewaar die ik regelmatig gebruik. Zo krijg ik namelijk héél vaak supportvragen van mensen die niet mijn klant zijn. Die kan ik gewoonweg niet helpen (iets met gebrek aan tijd en focus op eigen klanten), maar ik wil ze ook niet kattig afwimpelen. Dus heb ik één keer een nette mail geschreven die ik nu naar iedereen stuur.


02. Werk met standaard opmaak voor social media

En niet alleen voor social media: ook voor bijvoorbeeld je nieuwsbrieven. Ga niet elke keer opnieuw het wiel uitvinden! Ga niet keer op keer knutselen in Canva om nieuwe creaties te maken! Ik, als doorgewinterde designer, raad je aan om daar vooral niet te veel tijd aan te besteden!

Want… tromgeroffel… niemand zit te wachten op jouw knutselwerkjes (sorry, ik ben echt gemeen vandaag). En ook: je branding wordt juist een stuk sterker wanneer je dezelfde dingen herhaald en terug laat komen.

Ik geef meestal het advies om 3-5 verschillende posts te maken voor je social media, waarbij je alleen af en toe de afbeelding en tekst hoeft te veranderen. Dat scheelt je zó ontzettend veel tijd. En zoals ik al zei: je branding krijgt er ook een flinke boost van.

Zo gebruik ik zelf altijd hetzelfde format voor wanneer ik blogartikelen op Facebook promoot. Je ziet het hieronder: ik ben er weinig tijd aan kwijt om ze te maken (thank goodness), maar voor mensen is het juist wel herkenbaar, omdat ze het steeds terug zien komen.

Extra tip: in de WebAcademy.nl Club geef ik je nog véél meer tips over onder andere branding. Ik heb er zelfs een uitgebreid e-book over geschreven.

Wist je al dat de WebAcademy.nl Club gaat sluiten? In deze academy vind je uitgebreide cursussen over o.a. WordPress, SEO en WooCommerce én meer dan 50 workshops + 8 uitgebreide e-books. Je kunt je nu tijdelijk aanmelden voor de eenmalige prijs van 75 euro. Je krijgt direct toegang en kunt de gehele academy bekijken tot 01 juli 2020.

Vertel mij meer!


03. Bewaar handige linkjes, teksten en codes

Dat laatste is natuurlijk alleen handig wanneer je webbouwer bent 😉 Maar je snapt het idee: bewaar alle handige (en tijdbesparende!) dingen op een plek waar je snel bij kunt. Voorbeeld: bij mijn favorieten staat deze pagina met emoticons. Wanneer ik Facebook posts maak (en ja meervoud: want ik batch ze – ook al zo tijdbesparend!) pak ik die pagina er altijd bij. Ik kan de emoticons zo kopiëren en erin plakken. Gaat een stuk sneller en makkelijker.

Maar zo gebruik ik bijvoorbeeld ook Cacher, een systeem waarin ik o.a. codes kan opslaan. Codes die vaak gebruik bij mijn websites zijn daar allemaal terug te vinden. Je denkt toch niet dat ik dezelfde code twee keer schrijf? 😉


Let op met automatiseren

Wanneer ik mensen op bijvoorbeeld Facebook hoor (zie) praten over het automatiseren van hun werk, dan vind ik (en dat is mijn mening) dat ze zich concentreren op precies het verkeerde;

  • Geautomatiseerd klanten willen binnenhalen. Hallo, als mensen met jou willen werken, dan wil je toch juist dat er persoonlijk contact komt? Concentreer je niet op die weggever of e-book, maar ga zelf persoonlijk actief op zoek naar klanten.
  • Hun administratie willen automatiseren (en daarmee bedoel ik vooral dat facturen automatisch worden gemaakt en verstuurd). Ten eerste: administratie is belangrijk. Je zou je administratie juist wel zelf moeten doen (zoveel mogelijk), zodat je in ieder geval weet of jouw bedrijf nog wel gezond is of niet. Is je bedrijf zo klein dat dat niet eens nodig is? Dan is het ook niet nodig om je facturen te automatiseren… 😉

Ik (Sandra Boon van Boon Webdesign) ben jouw partner in crime voor WordPress websites en online marketing. Voor ondernemers bouw ik BoonTheme WordPress websites. Daarnaast heb ik ook de WebAcademy.nl Club, een online omgeving met allerlei cursussen, workshops, e-books en artikelen over internet marketing.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Hey psst... Heb je het al gehoord?

De WebAcademy.nl Club gaat sluiten! In deze academy vind je uitgebreide cursussen over o.a. WordPress, SEO en WooCommerce én meer dan 50 workshops + 8 uitgebreide e-books. Je kunt je nu tijdelijk aanmelden voor de eenmalige prijs van 75 euro.

Vertel mij meer!