Gratis 25 belangrijke tips voor jouw website

Plus nog meer tips waarmee je jouw website vandaag nog kunt verbeteren!

Korte introductie Google Analytics


Wil je statistieken bijhouden van je website? Dan is Google Analytics echt ideaal. GA houd allerlei verschillende statistieken bij. Deze statistieken kun je gebruiken om je website te verbeteren. Hieronder leg ik enkele handige statistieken uit;

Google Analytics gebruiken voor statistieken van je websiteDoelgroep statistieken

Doelgroep statistieken kunnen veel vertellen over de bezoekers die op jouw website zijn geweest. Enkele handige statistieken;

  • Geo – Locatie. Dit kan erg handig zijn als je graag een lokale doelgroep wilt aanspreken (bijvoorbeeld als je een praktijk hebt waar klanten naar toe kunnen komen). Het overzicht van locaties waar jouw bezoekers vandaan komen kan jouw veel vertellen. Heb je inderdaad een praktijk? Maar komen de bezoekers vooral van buiten de regio? Dan weet je waar jouw verbeterpunt ligt 😉
  • Technologie en mobiel. Deze statistieken vertellen jou waarmee bezoekers op jouw website komen (PC, tablet, smartphone, etc). Bekijken jouw bezoekers de website voornamelijk via mobiel? Dan weet je dus dat je er voor moet zorgen dat de mobiele versie van jouw website tip top in orde is.

Acquisitie statistieken

De acquisitie statistieken vertellen je hoe de bezoekers op jouw website zijn terechtgekomen ( bijv. via een andere website, zoekmachine, etc).

  • Organic Search betekend dat bezoekers zijn binnengekomen via zoekmachines (zónder betaalde advertenties).
  • Direct betekend dat bezoekers zijn binnengekomen door het adres van je website in de adresbalk in te vullen.
  • Referral is een referentie (doorverwijzing/linkje vanaf een andere website).
  • Social betekend via social media zoals Facebook of Twitter.

Als je op één van bovenstaande opties klikt, krijg je meer info te zien (o.a. wélke zoekwoorden men heeft ingevuld en wélke website een linkje hebben geplaatst naar jouw website).


Gedrag statistieken

Deze statistieken geven je een beeld van hoe men zich “gedraagt” op jouw website. Bijvoorbeeld hoelang ze blijven en hoeveel pagina’s te bezoeken. Ook vind je hier meer informatie over welke pagina’s het meest worden bezocht.

  • Site-inhoud verteld je meer over welke pagina’s het meest worden bezocht, hoe lang pagina’s worden bekeken, etc.
  • Bij Uitstappagina’s vind je meer informatie over wáár men besluit om jouw website weer te verlaten.

Slechts een korte introductie Google Analytics

De hierboven genoemde opties zijn de opties die ik zelf het meest nuttig vind, maar er is nog zo veel meer informatie beschikbaar. Google Analytics verteld veel over wát en wáár er van alles gebeurd, maar niks over het wáárom. Waarom worden sommige pagina’s veel bekeken? Waarom vertrekken er zoveel mensen op die ene pagina? Dat zijn antwoorden die je zelf zal moeten proberen te vinden 🙂

Ik (Sandra Boon van Boon Webdesign) ben jouw partner in crime voor WordPress websites en online marketing. Voor ondernemers bouw ik BoonTheme WordPress websites - de perfecte mix tussen kant-en-klaar en maatwerk. Daarnaast bouw ik ook online leeromgevingen voor mijn klanten.