Meld je aan voor mijn gratis online mini-workshops

Ja, vertel mij meer!

Internet marketing 2018 – Wat je moet weten om bij te blijven


We zitten ondertussen al in derde maand van 2018. Er zijn in de internet marketing wereld al behoorlijk wat veranderingen geweest dit jaar en er gaat nog veel meer veranderen. In dit artikel vertel ik je over een aantal grote wijzigingen én vertel ik je wat dit voor ons (website beheerders) gaat betekenen.


De AVG wetten die zullen gelden vanaf 25 mei 2018

Per 25 mei 2018 is de Algemene verordening gegevensbescherming (AVG) van toepassing. Een behoorlijk strenge wetgeving, moet ik eerlijk toegeven. Met deze wetten wil de Europese Unie voornamelijk ervoor zorgen dat de privacy van websitebezoekers wordt gewaarborgd. Niet eens zo’n slecht idee. De uitvoering ervan vind ik echter zwaar overdreven en als ik héél eerlijk moet zijn zullen de regels niet eens per se mensen “beschermen”. Ik denk dat de regels ervoor zullen zorgen dat er veel schijn zal zijn en dat de privacy niet beter wordt.

Anyway… Wat mijn mening is, is eigenlijk niet belangrijk, want we zullen ons hoe dan ook aan deze wetten moeten houden. Ik ben geen jurist en ik ga je verder ook niet adviseren over wat je allemaal moet doen om te voldoen aan deze wetten. Ik kan je echter wel de workshop van House of Tax aanraden (deze workshop heb ik zelf ook gevolgd) en ik heb hieronder een kleine opsomming gemaakt van wat website beheerders allemaal moeten veranderen. LET OP: Dit is slechts een kleine opsomming. Verdiep je alsjeblieft in de AVG, zodat je precies weet wat je allemaal moet doen en aanpassen.

  • Zorg voor een veilige SSL verbinding op je website. Ik heb hier eerder al eens een artikel over geschreven.
  • Een privacyverklaring is straks verplicht. Een aparte pagina dus met allerlei informatie over o.a. welke informatie je verzamelt van klanten, wat je hier mee doet én wat je zelf doet om gegevens van klanten veilig te houden. En dit geldt niet alleen voor informatie die je verzamelt via statistieken (Google Analytics bijvoorbeeld), maar ook de informatie die klanten jou sturen voor bijvoorbeeld offertes en facturen. Of in mijn geval ook o.a. FTP gegevens.
  • In de privacyverklaring moet je ook aangeven hoe lang je deze gegevens bewaard. Volgens de AVG mag je gegevens niet langer bewaren dan noodzakelijk is. Maar hoe lang is dat dan precies? Volgens de Nederlandse wet moeten we bijvoorbeeld sommige gegevens minimaal 7 jaar bewaren.
  • Je moet ook een overzicht maken van alle bedrijven die gegevens van jouw websitebezoekers verwerken. En dan denk je misschien dat alleen jijzelf gegevens bewerkt als je een ZZP’er bent, maar het tegendeel is waar. Je hebt bijvoorbeeld ook: je hostingbedrijf, je boekhouder, je e-mailmarketing provider, Google Analytics en de Belastingdienst. Jup, die moet je allemaal gaan vermelden.
  • En je moet ook vermelden welke cookies je verzamelt, hoe je die verzamelt én wat je met die cookies doet.

Je ziet het al, er is genoeg aan werk aan de winkel 😉 Daarnaast veranderd er door de AVG ook het een en ander qua wetten voor e-mailmarketing. Die zal ik beschrijven in het volgende stukje. Zoals ik al vermelde is de bovenstaande opsomming slechts een klein gedeelte van de dingen die veranderen door de AVG wet. Neem alsjeblieft de moeite om je er even in te verdiepen.


Strengere regels voor e-mailmarketing

Door de AVG (zie stuk hierboven) zal er ook het een en ander veranderen qua wetten voor e-mailmarketing. Hieronder een korte opsomming van wat er veranderd:

  • Wanneer men zich inschrijft voor jouw mailinglijst, mag je ALLEEN sturen waar zij zich voor hebben ingeschreven. Dus als je een weggever of freebie aanbied, mag je ALLEEN die weggever sturen. Behalve wanneer je er duidelijk bij vermeld dat ze óók je nieuwsbrieven zullen ontvangen, dan mag je dus ook nieuwsbrieven sturen. Bied jij een weggever aan? Vermeld er dan dus duidelijk bij dat ze naast de weggever óók jouw nieuwsbrieven zullen ontvangen.
  • En dat geldt ook voor mensen die zich al hebben ingeschreven vóór 25 mei 2018. Ja, hier moet ik ook een traantje om laten. Iedereen die zich heeft ingeschreven op jouw lijst zónder dat er duidelijk is gemaakt dat ze óók je nieuwsbrieven gaan ontvangen, mag je na 25 mei niks meer sturen.

Facebook gaat het algoritme veranderen

Wellicht heb je het al gehoord in de wandelgangen; Facebook heeft aangekondigd dat ze het algoritme (de manier waarop FB bepaald welke posts ze wel en niet aan jou tonen) gaan veranderen. Ze willen minder van bedrijven gaan tonen en meer van je vrienden. Heel leuk voor alle bedrijven die geïnvesteerd hebben in hun Facebookpagina (zoals ik).

Ik vind het zelf een erg vreemde beslissing. De investeringen die bedrijven hebben gedaan in Facebook advertenties, dát is wat Facebook miljooooenen heeft opgeleverd. En als dank daarvoor worden de bedrijven nu afgekapt. Behalve wanneer je nog meer gaat investeren in advertenties natuurlijk, want dat is straks de enige manier om als bedrijf weer in de tijdlijnen te verschijnen van Facebook gebruikers. Ik ben eigenlijk verrast hoe weinig bedrijven dit uitspreken, trouwens.

Maar goed… een beetje ondernemer zoekt naar creatieve manieren om in de picture te blijven 😉 Daarom ben ik niet zo lang geleden begonnen met een eigen Facebookgroep. In deze groep geef ik regelmatig gratis workshops. (voel je welkom om je aan te melden, hint hint)


Langere meta snippets in Google zoekresultaten

Google heeft aangekondigd dat je de meta snippets langer kunt maken (van maximaal 160 tekens naar 230 tekens). Meta snippets zijn de kleine stukjes tekst die men ziet bij de zoekresultaten. Deze tekst kun je gebruiken om duidelijk te maken waar jouw pagina over gaat. Een heel belangrijk onderdeel van SEO, dus.

Maar moet je nu alle meta snippets gaan aanpassen? Nee hoor, Google heeft zelf aangegeven dat dit voornamelijk een dynamisch proces zal zijn waarbij Google zelf automatisch snippets langer gaat maken n.a.v. van jouw content. Toch is het handig om te weten, want iedereen die weleens snippets heeft geschreven, weet hoe irritant het soms kan zijn als je net dat ene woordje niet meer kwijt kunt 😉


Een fijnere manier van content plaatsen in WordPress

De manier waarop we met WordPress werken gaat waarschijnlijk veranderen. Okee, dat klinkt wel erg overdreven, want het gaat niet totaal anders worden. 😉 Ontwikkelaars zijn momenteel bezig met het ontwikkelen van Gutenberg; een manier waarmee je veel gemakkelijker contentblokken kunt plaatsen. Deze techniek is nog in de maak, maar het is de bedoeling dat het ervoor gaat zorgen dat je (zonder technische codes) en zonder visual builders je content op een betere manier kunt opbouwen. Meer mogelijkheden, minder stress.

Bron: WordPress.org

En dan denk je misschien “maar er zijn toch al visual builders waarmee je dit soort dingen kunt doen?”. Dat klopt. Maar visual builders zijn over het algemeen niet echt top. En dat is vanwege drie redenen;

  • Mensen hebben vaak moeite met het netjes plaatsen van alle content, waardoor de website onoverzichtelijk, rommelig en amateuristisch wordt. En dan heb ik het nog niet eens over hoe moeilijk het is voor leken om dit onder de knie te krijgen en hoeveel tijd het wel niet kost om alles uit te vogelen.
  • Visual builders zorgen vaak voor slechte codes, wat slecht is voor je SEO (gevonden worden in zoekmachines).
  • Het updaten van de visual builders gaat niet altijd goed. En dat is best wel dramatisch als je álle content via visual builders hebt geplaatst.

Kort samengevat: ik ben totaal geen fan van visual builders. Maar de “gewone” opties in WordPress zijn soms nét niet uitgebreid genoeg. Ik denk dat Gutenberg een perfecte oplossing hiervoor gaat zijn, dus ik ben heel benieuwd 🙂 Voorlopig is Gutenberg nog niet standaard in WordPress, maar je kunt het wel alvast als plugin downloaden. Meer informatie over Gutenberg kun je vinden op de website van WordPress zelf.


Gratis workshops van Boon Webdesign

Ik geef regelmatig gratis online mini-workshops in mijn groep op Facebook over onder andere WordPress en internet marketing. Wil jij ook een website met meer succes? Meld je dan gratis aan.

Gratis aanmelden

Sinds 2008 bouw ik (Sandra Boon) WordPress websites en WooCommerce webshops. In de afgelopen jaren heb ik behoorlijk wat kennis opgedaan tijdens alle avonturen die ik heb beleefd in het WordPress wereldje. Via mijn tips en adviezen deel ik een gedeelte van deze kennis met jou.

2 reacties op “Internet marketing 2018 – Wat je moet weten om bij te blijven

  1. jaime schreef:

    Hoi Sandra,

    Ik heb 1 afbeelding die ik moet splitsen zodat ik er meerdere linkjes in kan plaatsen naar externe sites. De afbeelding moet wel gewoon zichtbaar blijven als de afbeelding en responsive goed blijven zonder de linkjes te verliezen. Ik kom van de Muse kant en vrij nieuw in WP.. heb jij een tip of een plug-in die ik daarvoor kan gebruiken?

    Groetjes Jaime,

    PS Super dat je je ervaringen en tips deelt!

  2. Sandra Boon schreef:

    Hey Jaime,

    Hmm.. Lastig te zeggen, is niet echt een techniek van deze tijd. Denk niet dat je dat met plugins kunt doen, hooguit handmatig. Heb je al gekeken in de plugin directory? https://wordpress.org/plugins/

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *