Gratis 25 belangrijke tips voor jouw website

Plus nog meer tips waarmee je jouw website vandaag nog kunt verbeteren!

Belangrijk: Hoe zoekmachines (en robots) werken


Je hebt vast al wel eens (of misschien al wel heel vaak) gehoord dat als je beter wilt scoren in zoekmachines zoals Google, dat je dan aan “SEO” moet doen. SEO (search engine optimization – oftewel zoekmachineoptimalisatie) houd, heel kort samengevat, in dat je je website verbetert om hoger te kunnen scoren. Je zal dan vast ook wel vaker hebben gehoord dat daar trucjes voor zijn. Mocht je dat hebben gehoord; vergeet het dan alsjeblieft weer. 🙂

Zoekmachines zoals Google willen graag góéde content aanbieden aan de mensen die via hun zoekmachine zoeken. Logisch, toch? Nou is het in het verleden heel veel gebeurd dat men “misbruik” maakte van allerlei dingen. Je hebt vast wel eens hier en daar wat opgepikt over “zoekwoorden”. Vroeger keken zoekmachines naar de zoekwoorden die je gebruikt, om vervolgens er van af te leiden waar je pagina (en website) precies over gaat.

En je raad het al; daar werd natuurlijk heel hard misbruik van gemaakt. Dus daar kijken zoekmachines al niet meer naar 😉 En zo zijn er nog veel meer dingen die je kunt doen om zoekmachines te “misleiden”. Daar zijn ze natuurlijk niet van gediend… En dat kan je zomaar een penalty opleveren in de zoekresultaten. Geloof mij, dat wil je niet.


Hoe zoekmachines bepalen wat jouw positie in de zoekresultaten gaat worden

Anyway… Ik ga je vandaag geen SEO cursus geven (kun je natuurlijk wel doen – is beschikbaar in de online leeromgeving van WebAcademy.nl – hint hint!), maar ik wil je wel graag uitleggen hoe zoekmachines precies naar jouw website kijken. Waarom? Als jij écht beter wilt scoren met jouw website in zoekmachines, dan is het belangrijk om te beginnen bij de basis. Als jij snapt hóé een robot naar jouw website kijkt, kun je daar namelijk veel beter op inspelen (lees: je positie in de zoekresultaten verbeteren).

Wist je al dat de WebAcademy.nl Club gaat sluiten? In deze academy vind je uitgebreide cursussen over o.a. WordPress, SEO en WooCommerce én meer dan 50 workshops + 8 uitgebreide e-books. Je kunt je nu tijdelijk aanmelden voor de eenmalige prijs van 75 euro. Je krijgt direct toegang en kunt de gehele academy bekijken tot 01 juli 2020.

Vertel mij meer!


Een robot is geen mens

Dat klinkt natuurlijk logisch. Maar besef je dan ook dat een robot heel anders kijkt naar een website dan dat een mens zou doen? Als jij kijk naar deze pagina, dan zie jij;

hoe zoekmachines werken

  • Een logo
  • Een menu
  • Een afbeelding van mijn e-book (25 belangrijke tips voor je website – hint hint!) en inschrijfformulier.
  • Een mooie, grote, blauwe titel.
  • Achtergrondkleurtje.
  • Etc.

Met andere woorden; je ziet heel veel afbeeldingen, kleur en tekstopmaak. Maar ziet een robot dat ook? NEE. Dit is (min of meer) wat zo’n robot ziet:

  • Linksboven een afbeelding. In de techniek is aangegeven dat de titel van deze afbeelding “WordPress websites door Boon Webdesign” is. Maar een robot ziet niet hoe de afbeelding eruit ziet. En ziet niet de tekst die in een afbeelding staat. Een robot heeft geen mensen ogen.
  • Het ziet een (voor ons horizontale) opsomming met woorden die zijn gelinkt naar andere pagina’s binnen deze website.
  • Wederom; een robot ziet NIET de afbeelding van mijn e-book, maar ziet WEL dat er EEN afbeelding is met een titel die ik in de techniek heb ingevuld.
  • De robot ziet geen kleur en lettertype bij de pagina titel. De robot ziet WEL dat het EEN pagina titel (h1) is.
  • Ook het achtergrondkleurtje ziet de robot niet.

Wat de robot verder nog wel ziet; de titel van de pagina (niet de blauwe titel, maar een titel IN de techniek, deze wordt ook bovenaan in je browser getoond), een korte beschrijving in de techniek en nog meer dingen.

Een robot ziet NIET welke kleuren en lettertypes je gebruikt. Maar een robot ziet WEL welke contentsoorten je gebruikt (opsommingen, tabellen, kopteksten, linkjes, etc).

Om het allemaal maar even heel globaal uit te leggen, want het is in werkelijkheid natuurlijk véél gecompliceerder 🙂 In de online cursus ga ik hier dieper op in en ga ik je enkele voorbeelden laten zien.


Zoekmachines zijn gek op content

Zoals ik hierboven al zei: Zoekmachines zoals Google willen graag góéde content aanbieden aan de mensen die via hun zoekmachine zoeken. Zorg er dus voor dat je goede content op je website hebt staan. Content die gerelateerd is aan jouw aanbod bijvoorbeeld (snap je nu waarom ik zoveel schrijf over o.a. WordPress en WooCommerce?).

Zorgen voor goede content is een hele klus én het is nog een hele kunst ook 🙂 Maar… Het begrijpen hoe een robot naar jouw website kijkt, brengt je al een stapje dichter bij het behalen van goede resultaten in zoekmachines. Meer leren over hoe je SEO kunt toepassen? Laat ik daar toevallig een handige online cursus voor hebben ontwikkeld! (haha) Deze online cursus is onderdeel van de WebAcademy.nl Club. In de online leeromgeving van de club leer ik je alles over WordPress, online marketing en e-mailmarketing. Voor een klein bedrag per maand krijg je toegang tot al mijn online cursussen, workshops, e-books, artikelen en nog veel meer. Én in de club kun je terecht met jouw vragen over WordPress. Hoe ideaal is dat?!

Wist je al dat de WebAcademy.nl Club gaat sluiten? In deze academy vind je uitgebreide cursussen over o.a. WordPress, SEO en WooCommerce én meer dan 50 workshops + 8 uitgebreide e-books. Je kunt je nu tijdelijk aanmelden voor de eenmalige prijs van 75 euro. Je krijgt direct toegang en kunt de gehele academy bekijken tot 01 juli 2020.

Vertel mij meer!

Ik (Sandra Boon van Boon Webdesign) ben jouw partner in crime voor WordPress websites en online marketing. Voor ondernemers bouw ik BoonTheme WordPress websites. Daarnaast heb ik ook de WebAcademy.nl Club, een online omgeving met allerlei cursussen, workshops, e-books en artikelen over internet marketing.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Hey psst... Heb je het al gehoord?

De WebAcademy.nl Club gaat sluiten! In deze academy vind je uitgebreide cursussen over o.a. WordPress, SEO en WooCommerce én meer dan 50 workshops + 8 uitgebreide e-books. Je kunt je nu tijdelijk aanmelden voor de eenmalige prijs van 75 euro.

Vertel mij meer!