Meld je aan voor mijn gratis online workshops

Ja, vertel mij meer!

7 Manieren om je websitebezoekers weg te jagen


Natuurlijk is het juist niet de bedoeling om de bezoekers van je website weg te jagen 😉 Toch is het heel makkelijk om dat (onbewust en per ongeluk) voor elkaar te krijgen. In dit artikel beschrijf ik zeven verschillende dingen waar je eigenlijk op zou moeten letten.


01. Geen professioneel mailadres hebben

Gelukkig zie ik het niet zo vaak meer, maar het gebeurd nog steeds: mensen die een privé e-mailadres gebruiken op hun website. Als je een eigen website (en domeinnaam) hebt, dan krijg je daar bij vrijwel alle hostingpartijen een mailbox bij. Daarmee kun je een eigen, professioneel e-mailadres opzetten. Gmail, Hotmail of Outlook adressen zijn gewoon niet professioneel. Punt. 😉


02. Vakantiefoto’s gebruiken

Natuurlijk begrijp ik wel dat je niet á la minute een enorm budget hebt voor het inhuren van een professionele fotograaf. Hoewel dat eigenlijk wel aan te raden is, want dit komt véél professioneler over. Maar goed, als je daar het budget (nog) niet voor hebt, dan zal je het nog even moeten uitstellen. Maar dan nog steeds: gebruik géén vakantiekiekjes op de website. Dat kan gewoon écht niet. Probeer in ieder geval een foto te nemen waarbij jij in een werksetting bent. Als je een administratiekantoor hebt, dan zijn foto’s van jou op het strand niet logisch. Als jij een personal trainer bent, is een foto van jou achter een laptop niet logisch.


03. Geen SSL verbinding hebben

Gebruik je FireFox of Google Chrome als browser, dan is de kans groot dat sinds een korte tijd in de adresbalk staat dat je website onveilig is. Het is rood, het is prominent en het schrikt behoorlijk af. In een eerder artikel vertelde ik al uitgebreid wat SSL is en wat je er mee moet. Ongeacht of het heel ernstig is of niet; voor technische leken (oftewel: waarschijnlijk een groot deel van de websitebezoekers) is het niet zo duidelijk wat het precies inhoud en het ziet er wel uit alsof het heel gevaarlijk is. Grote kans dat zij dus per direct zullen vertrekken.


04. Pagina’s en linkjes die niet werken

Niet zo lang geleden ontving ik een heel boos mailtje van “Anoniempje”, vol frustratie en scheldwoorden. Er waren namelijk een aantal linkjes op mijn website die niet meer werkten… En hoewel ik dat niet een haatmailtje waard vind, snap ik de frustratie natuurlijk ook wel. Niks vervelender dan linkjes die niet werken, naar pagina’s die niet meer bestaan.

Goed, ik heb natuurlijk meer dan 200 artikelen geschreven en op het internet veranderd er nog weleens het één en ander. Platformen zoals MailChimp, WordPress en Facebook veranderen continue. Ik kan niet continue direct daar op anticiperen door alles aan te passen. Meestal ga ik 1x per jaar al mijn artikelen en video’s door en pas ik dingen aan waar nodig.

Anyway, ik probeer er wel op te letten, want is dus wel dusdanig storend dat mensen vertrekken. In een eerder artikel gaf ik al een korte checklist met dingen je kunt checken of je WordPress website nog wel up to date is.


05. Pop-ups die direct in beeld komen

Je kent het vast wel; je komt via via uit op een website en voordat je überhaupt de kans hebt gehad om de pagina te bekijken, springt er al een pop-up tevoorschijn. Mega irritant. Ik heb nog niet eens rustig kunnen rondkijken en ik word al doodgegooid met gratis e-books, downloads en mailinglijsten.

Een pop-up hoeft niet irritant te zijn! Het kan zelfs heel erg effectief zijn. Maar dan moet je het wel goed opzetten. In de WebAcademy.nl Club heb ik een speciale workshop gedaan over het maken van (goede!) pop-ups.


06. Te veel invulvelden bij je contactformulier

Onthoud altijd: hoe meer je vraagt = hoe meer kans dat mensen gaan afhaken. Vooral wanneer je onnodige gegevens en/of privé gegevens vraagt. Zo zou ik zelf nóóit een contactformulier invullen waarbij het verplicht is om mijn telefoonnummer te geven. Ik háát het wanneer mij mensen mij ongevraagd gaan bellen. Maar datzelfde geldt bijvoorbeeld ook voor het invulveld “Onderwerp”. Deze is zo overbodig, je kunt ‘m beter weglaten. In principe heeft een contactformulier slechts drie velden nodig:

  • Naam
  • E-mailadres
  • Het bericht

En verder niks.


07. Te veel of te weinig tekst

Te veel tekst of te weinig tekst – beiden kunnen echt een afknapper zijn. Te weinig tekst doet het overkomen alsof je nog niet klaar bent met je website. Te veel tekst kan het doen overkomen alsof men een heel boekwerk door moet worstelen. Dat klinkt natuurlijk heel logisch… Maar wat is nou precies “te weinig” en hoeveel tekst is “te veel”? Dat is lastig om uit te leggen. Wat ik in ieder geval wel aanraad is:

  • Minimaal 300 woorden per pagina. Behalve bij pagina’s zoals de contactpagina, daar zijn 300 woorden juist weer totaal overbodig.
  • Bij langere teksten: maak gebruik van kopteksten, vetgedrukte woorden en opsommingen. Dit zorgt ervoor dat men de teksten sneller kan scannen én dan komt het niet over alsof het een dikke lap met tekst is. Beeld je eens in hoe dit artikel zou zijn als er géén kopteksen e.d. zouden staan… Dan zou het er heel anders uitzien, he?
  • Denk goed na of je wel alle informatie geeft die een potentiële klant nodig zou kunnen hebben. Het allerliefst zou een potentiële klant op één pagina ALLE informatie vinden. Dus ook niet verspreid over meerdere pagina’s.
  • Een overload aan informatie is juist weer niet goed. Maar wanneer is het een “overload”? Ik zei zonet al dat een potentiële klant alle benodigde informatie zou moeten kunnen vinden op één pagina. Maar vermeld alleen informatie die zij écht nodig hebben vóórdat zij contact met je gaan opnemen en/of jouw dienst of product gaan afnemen. Veel mensen plaatsen ook informatie die men pas nodig heeft zodra diegene heeft besloten om klant te worden. Dat is dan eigenlijk juist niet handig.

Zoals ik zei; het is lastig om duidelijk uit te leggen wat te veel is en wat te weinig is. Wees zorgvuldig met je informatie en probeer altijd jouw website te zien door de ogen van een bezoeker.

Ik (Sandra Boon van Boon Webdesign) ben jouw partner in crime voor WordPress websites en online marketing. Voor ondernemers bouw ik BoonTheme WordPress websites. Daarnaast heb ik ook de WebAcademy.nl Club! Een online omgeving met allerlei cursussen, workshops, e-books en artikelen over internet marketing.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *