Gratis 25 belangrijke tips voor jouw website

Plus nog meer tips waarmee je jouw website vandaag nog kunt verbeteren!

5 Extra tips voor het opzetten van online cursussen tijdens Coronacrisis


De wereld staat op zijn kop en het zijn hele rare tijden. Veel ondernemers zijn genoodzaakt om het werk stil te leggen en/of om hun werk anders aan te pakken. Ik zie kapsalons en kleinere bedrijven die met cadeaubonnen werken voor ná de crisis. Horecabedrijven die met man en macht gaan bezorgen, als ze dat nog niet deden. Teammeetings die via Zoom worden gehouden. Schoonheidsspecialistes die DIY-pakketten samenstellen voor thuis.

En ik zie natuurlijk ook een groot aantal ondernemers die hun aanbod digitaliseren door het om te vormen naar online cursussen en/of online programma’s. Zo ben ik momenteel druk bezig met het opzetten van WP Cursus websites voor mensen die momenteel hun praktijk hebben gesloten en op andere manieren hun inkomsten willen aanvullen.


Speciaal voor deze ondernemers heb ik 5 handige extra tips op een rijtje gezet

Het is écht een rare tijd en ik weet dat heel veel ondernemers alle hens aan dek zetten om het één en ander op de rit te krijgen. Houd er rekening mee dat tijd nu cruciaal is. Als je inkomsten volledig wegvallen dan is het noodzaak om je zo snel mogelijk zo flexibel mogelijk op te stellen.


01. Kies eerst een systeem, maak daarna pas content

Ja, deze tip heb ik al eens eerder gegeven in verschillende artikelen op de website. Ik ga ‘m toch nog een keer herhalen, omdat ik ‘m zo belangrijk vind. Regelmatig komen (potentiële) klanten bij mij aankloppen, omdat ze een online cursus systeem willen opzetten. De content hebben ze dan al klaar…

…maar ze hebben er niet rekening mee gehouden dat niet alle systemen passen bij hun wensen en behoeften. En vervolgens komen ze erachter dat wat zij willen, helemaal niet binnen hun budget past. Dat er bijvoorbeeld een systeem op maat moet worden gemaakt, terwijl dat ver boven hun (financiële) limiet gaat. En vervolgens moeten ze hun content weer gaan aanpassen, zodat het wél past bij een betaalbaar systeem. Zonde!

Verken daarom éérst de mogelijkheden en ga daarna pas aan de slag met je content! Juist nu is het extra zonde om tijd te verspillen.


02. Houd je aanbod kort en krachtig

Veel mensen die beginnen met het aanbieden van online cursussen, maken de vergissing om hun online cursus/programma zo  uitgebreid mogelijk te maken. Qua marketing werkt dit vaak juist averechts. Zoals ik laatst tegen een klant van mij zei (die cursussen Spaans geeft): als mensen een magische pil konden nemen waarmee ze spontaan Spaans konden spreken, dan zouden ze dat kopen. Véél liever dan een online cursus die vijf jaar duurt (ik noem maar een voorbeeld).

Nu zijn dat twee uitersten, dus dat is erg logisch. Maar laten we eens WordPress als voorbeeld nemen. Stel ik zou onderstaande twee cursussen aanbieden, welke zou jij dan kiezen?

  1. Leer in 5 stappen een WordPress website bouwen, waarmee jij volgende week al nieuwe klanten kunt binnenhalen.
  2. Leer álles over WordPress, leer verschillende programmeertalen, leer allerlei dingen over technisch geneuzel.

Waar denk jij dat ik meer resultaat mee zal boeken? Waarschijnlijk de eerste optie, omdat de tweede optie klinkt als héél veel werk, tijd en energie. De meeste mensen die op deze website terechtkomen zijn mensen die niet in het vak zitten (en ook niet die ambitie hebben), maar die zelf sleutelen aan hun website. Vakspecifieke cursussen zijn nauwelijks relevant voor deze doelgroep.

Datzelfde geldt natuurlijk voor jouw online cursus. Wat zouden jouw klanten liever willen? Alles leren over een specifiek onderwerp binnen jouw vakgebied (wat waarschijnlijk de oplossing is op hun probleem, als het ware) of wanneer ze álles leren wat jij als vakexpert weet? Grote kans dat bij de tweede optie vooral heel veel informatie wordt gegeven dat niet relevant is voor die klant.

Stel jezelf de vraag: hoe kan ik mijn doelgroep in een korte tijd de informatie geven die zij nodig hebben?


03. Je hoeft nog niet alle content klaar te hebben om te beginnen

Dit is een tip die ik vooral de laatste tijd vaak geef bij telefonische intakes voor de WP Cursus websites; je hoeft nog niet alles klaar te hebben om te beginnen met het verkopen van je online cursus. Klanten hoeven niet alle lessen en content in 1x te ontvangen, je kunt het ook verspreiden over meerdere weken.

Stel: je maakt vandaag en/of morgen in totaal 2 lessen klaar. Dan heb je eigenlijk al genoeg om live te gaan en om alvast te beginnen met je marketing. Je kunt dan bijvoorbeeld instellen dat bij de cursisten automatisch elke week een nieuwe les vrijkomt. Je bent dan dus al voorzien van 2 weken aan content. Terwijl je werkt aan je marketing kun je rustig aan werken aan de nieuwe lessen. Deze komen immers toch pas later vrij.

Dan heb je dus twee vliegen in één klap;

  • Je kunt wel alvast starten met de verkoop (en dus extra inkomsten genereren).
  • Je hebt daarna alsnog rustig de tijd om te werken aan nieuwe lessen.

04. Maak het jezelf makkelijker door de juiste content te kiezen

Een online cursus met alleen maar tekst is saai. Een online cursus met alleen maar video’s is ook saai. Althans, voor de cursisten. Een goede combinatie van verschillende content vormen is dus belangrijk voor de gebruiksvriendelijkheid. Maar daarnaast kan het jou ook een heleboel tijd besparen. Denk bij het maken van je content steeds: hoe kan ik dit het beste overbrengen aan de cursisten, zonder dat het mij veel extra tijd kost?

Soms is het makkelijker om bijvoorbeeld iets uit te leggen in een video in plaats van uitgeschreven tekst. Het maken van mijn tutorials gaat via video bijvoorbeeld véél sneller dan wanneer ik alles uitschrijf en allerlei screenshots moet toevoegen. Maar in sommige gevallen is het juist tijdrovender om overal video’s voor te moeten maken.

En onthoud ook: je kunt vaak content recyclen. Blogs die je eerder hebt geschreven, kun je bijvoorbeeld ook omvormen als onderdeel van een online cursus.


05. Kies de juiste partner om mee samen te werken

Ja, je voelt ‘m waarschijnlijk al aankomen; de salespitch! 🎉 Ik weet dat het een lastige periode is voor veel ondernemers en ik weet dat veel mensen juist nu interesse hebben in het opzetten van een online cursus. Ik zal het kort houden: Het is een ideaal en simpel systeem waarin je tot drie verschillende cursussen kunt aanbieden, met elk (onbeperkt) veel lessen. Ik neem al het technische gedoe uit handen;

Ik zorg ervoor dat jouw klanten kunnen betalen met iDEAL.
Ik zorg ervoor dat zij automatisch toegang krijgen tot de cursus.
Ik zorg ervoor dat ze automatisch op jouw mailinglijst komen.
Ik zorg ervoor dat de juiste content wordt getoond aan de juiste mensen.

Online cursus met Wishlist Member Online cursussen aanbieden met WordPress Een online cursus laten bouwen

Enige wat jij hoeft te doen, is de content maken en toevoegen. Simpel, toch? Bij de prijs is ook een gratis adviesgesprek inbegrepen. Telefonisch overleggen we wat voor jou de beste opties zijn, hoe je jouw cursus het beste kunt opzetten, hoe je jouw aanbod het beste kunt presenteren, etc. Ik adviseer je ook graag over de do’s and don’ts (vooral dat laatste vind ik erg belangrijk!). Lijkt dit aanbod je wat? Neem dan contact op via info@boonwebdesign.nl om een telefonische intake te plannen.

Je eigen online cursussen aanbieden?

Online cursus verkopen met WordPress websiteWil je online cursussen (of programma’s) aanbieden en heb je geen zin in al dat technische gerommel? Neem dan eens een kijkje bij mijn WordPress Cursus systeem; een simpel, overzichtelijk en strak systeem die ik zelf heb ontwikkeld.

Vertel mij meer!

Meer leren over het maken van een online cursus?

Ik (Sandra Boon van Boon Webdesign) ben jouw partner in crime voor WordPress websites en online marketing. Voor ondernemers bouw ik BoonTheme WordPress websites - de perfecte mix tussen kant-en-klaar en maatwerk. Daarnaast bouw ik ook online leeromgevingen voor mijn klanten.