Gratis 25 belangrijke tips voor jouw website

Plus nog meer tips waarmee je jouw website vandaag nog kunt verbeteren!

5 dingen die ik heb geleerd over het adverteren op Facebook


Eerlijk is eerlijk, adverteren op Facebook is af en toe best wel ingewikkeld. Dat Facebook je ontzettend veel kan opleveren is ondertussen wel duidelijk 🙂 Ondanks mijn eeuwige zoektocht in het systeem van Facebook advertentiebeheer merk ik dat de resultaten echter wel de moeite waard zijn. Het is zelfs goedkoper, gebruikersvriendelijker én meer resultaatgericht dan Google Adwords (advertenties via Google).

Toch is het af en toe nog best een gepuzzel. En het kost behoorlijk wat tijd, geld en moeite om erachter komen wat wél en wat niet werkt. Daarom deel ik in het artikel van deze week 5 dingen die ik heb geleerd van/over het adverteren op Facebook.


01. Begrijp hoe online ondernemen werkt en hoe marketingdoelstellingen werken

Één van de eerste dingen die je moet doen wanneer je een Facebookadvertentie maakt, is het kiezen van een marketingdoelstelling. Je kunt kiezen uit verschillende opties binnen drie categorieën:

  • Bekendheid
  • Overweging
  • Conversie

Heeeeul toevallig zijn dit ook de drie stadia waarin online ondernemen werkt 🙂 In een eerdere video legde ik al uitgebreid uit hoe dat precies werkt met die drie stadia van het online ondernemen. Het is aan te raden om in ieder geval te begrijpen wat deze verschillende stadia inhouden.

facebook advertenties tips


02. Maak verschillende campagnes en advertenties voor verschillende doelgroepen

Als je al eerder advertenties hebt gemaakt voor Facebook, dan weet je dat je “doelgroepen” kunt maken voor je advertenties. Dat zijn echter niet de doelgroepen die ik nú bedoel 😉 Ik bedoel de verschillende doelgroepen voor de verschillende stadia van online ondernemen;

  • Mensen die nog nooit van je hebben gehoord (Bereik)
  • Mensen die op je website zijn geweest – via Facebook Pixel (Overweging)
  • Mensen die jouw Facebookpagina al liken (Conversie)

Deze verschillende doelgroepen hebben namelijk verschillende “behoeftes”. Doelgroep A heeft nog nooit van je gehoord. Voor deze doelgroep is het belangrijk dat je de aandacht trekt (sort of) en dat ze je kunnen “ontmoeten” en leren kennen, voor zover dat kan op het internet haha. 😉

Doelgroep B weet al wie jij bent en ze weten al een beetje wat jij doet. Overtuig deze doelgroep van jouw kennis en ervaring en deel deze dan ook. Bijvoorbeeld via freebies en weggevers.

Doelgroep C volgt je al, weet wie jij bent en wat je doet. Doelgroep C is vaak de doelgroep dat eerder geneigd is om iets van jou te kopen. Wat mij brengt op tip nummer drie 😉


03. Producten of diensten promoten? Doe dat bij likers van je Facebookpagina

Deze doelgroep is dus eerder geneigd om iets van jou te kopen. Ze kennen je immers al, ze weten wat je kennis en ervaring is. De drempel om dan iets van je te kopen is véél lager dan wanneer ze nog nooit van je hebben gehoord. Het één hoeft het ander niet uit te sluiten, maar het is wel verstandig om onderscheid te maken tussen de verschillende doelgroepen.


04. Mensen naar je website of salespage sturen?

Verwerk dan de link óók in het bericht zelf. Wanneer je een advertentie maakt met een link, linkt automatisch o.a. de afbeelding naar de pagina of website die je hebt ingevuld. Uit mijn stratistieken blijkt echter dat vrijwel NIEMAND daar op klikt en dat bijna iedereen (laten we zeggen meer dan 80%) klikt op de link IN de tekst. Handig om te weten 😉

Facebook advertenties


05. Video’s zorgen voor de beste resultaten

Ja, ik weet het! Dat vinden de meeste mensen niet leuk om te horen haha! Ik kon het mij ook echt niet voorstellen dat dit waar is. Ik vind het niet erg om video’s te maken, maar ik heb zelf nooit het geduld om video’s te kijken op Facebook. En al helemaal niet als het gaat om gesponsorde video’s (advertenties).

Toch hoorde ik het iedereen roepen. En tja, dan zal ik dat toch moeten uitproberen. En de resultaten liegen er niet om; video’s scoren inderdaad veel beter…


Werkt het voor jou anders?

Wat voor de één perfect werkt, werkt voor de ander totaal niet. Het is raar, maar het is toch echt zo. De enige manier waarop je erachter komt, is door te proberen. En te tweaken. En te kijken naar de statistieken en resultaten.


Meer leren over Facebook?

Ik (Sandra Boon van Boon Webdesign) ben jouw partner in crime voor WordPress websites en online marketing. Voor ondernemers bouw ik BoonTheme WordPress websites - de perfecte mix tussen kant-en-klaar en maatwerk. Daarnaast bouw ik ook online leeromgevingen voor mijn klanten.